Въвеждат почасова детска градина 01.03 | 17:34

Родителите, които искат децата им да се гледат у дома, ще доказват пред комисия как ще ги подготвят за 1 клас

От iNews.bg

Родителите ще могат да дават децата си на детска градина и само за няколко часа на ден. Това е един от новите моменти в проекта за новия стандарт за предучилищното образование, подготвен от Министерството на образованието и науката (МОН). Една от основните идеи, която предстои да бъде разгледана и евентуално приета, е въвеждането на 4 вида организация на предучилищното образование за децата. Освен наличните в момента целодневни и полудневни детски градини, вече ще има варианти и за почасови или самостоятелна. Така всеки родител ще може да избира как да се възпитава и обучава детето му преди да тръгне на училище.

При почасовата организация майките и бащите ще избират график, по който отрочето им ще посещава детската градина. Детето ще бъде при връстниците си между 3 и 5 часа на ден, а кога точно ще отива и кога ще се тръгва за вкъщи ще решават родителите, обясни Ваня Трайкова, експерт в дирекция "Образователни програми и образователно съдържание" към МОН.

Те ще могат да решат и дали да не се заемат сами с отглеждането, възпитанието и образованието на малчуганите или пък, че с това ще се заемат бабите, дядовците или детегледачки. При това положение обаче те ще трябва да докажат, че могат да гарантират развитието на детето, което то би получило в детската градина. За целта ще трябва да се представи програма, съобразена с възрастта, потребностите и интересите на детето, която да гарантира постигането на заложените в закона цели за предучилищното и училищното образование. При самостоятелната организация родителите трябва да гарантират развитието на децата, когато решат да ги обучават извън детската градина. Това включва подходяща средата за тяхното здраве – физическо и психическо, както и гаранция, че им е осигурена  среда за учене чрез игра. Дали са налице подходящи условия, ще преценява комисия  от регионалното управление по образование, в която ще има и представител на службите за социално подпомагане. Очакванията на МОН обаче са, че родителите на не повече от 0.5% от децата ще изберат самостоятелната форма.

Ако родителите преценят, че децата им ще ходят на стандартните целодневна и полудневна детска градина, те също ще могат да разчитат на определени стандартни, които ще се спазват от ОДЗ-то. Целодневната организация ще продължава не повече от 10 часа, а полудневната ще е в рамките на 6 часа. При първия вариант на детето ще се осигуряват три хранения и сън, а при втория - едно хранене и почивка.

Играта в детските градини става основно средство за постигане на умения и знания според новия стандарт. Новата концепция за предучилищно образование отдава й отдава първостепенна роля и последователно говори за учене чрез игра. Т.е. играта не е цел на ученето, а средство, чрез което може да се учи. Това означава чрез играчките и игрите детето да придобива начални познания за броя на предмети, за характеристиките на обекти и т.н. Например в направлението математиката чрез игрите децата на 3 години ще се научат да различават "малко" и "много", а на 5 години вече трябва да могат свободно да броят, обясни зам.-министърът на образованието Диян Стаматов. Освен математика, според новия стандарт за детските градини ще се набляга на изграждането на познания у децата и в още няколко направление – Български език и литература, Околен свят, Музика, Изобразително изкуство, Конструиране и технологии и Физическа култура. Всички те кореспондират с предметите, които се изучават в първи клас и така детските градини ще подготвят децата за училище. Стандартът задава и минималния брой занимания по всяка дисциплина седмично.

Учебното време, според стандарта за предучилищно образование, е между 15 септември и 31 май. През останалото време децата могат да посещават детска градина, но само за игра и отглеждане. Постъпването в детска градина е задължително, когато детето е навършило 5 години. Важен момент в проекта за стандарт е това, че се дава пълна свобода на всяка една детска градина, подчерта Стаматов. Всяка градина има пълна автономия по отношение на организацията,  стратегията за работа, разпределението на учебното време, избора на познавателни книжки.

Водещи

Най-четени