ДДС да не се начислява върху акциза на горивата 07.04 | 19:31

Това е едно от исканията на комитета на протестиращите срещу високите цени на горивата

От Елена Коцева

Да се начислява ДДС върху стойността на горивото, а не както е в момента ДДС да се начислява и върху акциза – което е нелогично. 

Това е първото искане на Националния комитет за протест срещу високите цени на горивата в България. 

В разпратено до медиите съобщение от комитета дават и пример с цената на дизеловото гориво към 02.04.2011 г. 

Начисляването на ДДС върху стока и акциз:

мярка Лв/1000 л - цена 1314: акциз 615 при данъчна основа 1929, а ДДС-то е 385.8. Така крайната цена става 2314.8. 

Според изчисленията на комитета начисляването на ДДС само върху стойността ще доведе до намаляване на крайната цена на 2191.8. При бензина разликата е още по-голяма.

Тази мярка може да се приеме много бързо, само с промяна на ЗАДС (Закон за акцизите и данъчните складове).

Второто искане на протестиращите е за улесняване процедурите по вноса на горива и съответно промяна на Закона за акцизите и данъчните складове. Според тях сериозните проблеми са: 

- сериозните технически и административни изисквания за регистрация на данъчен склад;

- тежката процедура за регистрация на лица със статут на "регистрирани получатели” на акцизни стоки;

- задължението при вътрешнообщностни доставки продуктите да бъдат разтоварвани в данъчен склад преди дистрибуцията им.

- задължението за банкови гаранции съгласно чл. 80 от ЗАДС, във връзка със обезпечението по чл. 77 от ЗАДС

От комитета предлагат правителството да реагира като улесни процедурите по регистрация на лица, получатели на акцизни стоки, а вносът на горива да се проверява на границата. Освен това да отпадне изискването за наличие на лицензиран данъчен склад.

Също така се иска да се намалят или премахнат банковите гаранции, служещи за обезпечение по чл. 77 от ЗАДС. По този начин вносителите на горива блокират милиони левове, което не е в тяхна изгода.

В съобщението също се настоява за премахване на акциза върху биодизела, а не както иска правителството премахване на биодобавката към минералното гориво, което ще доведе до спад на цената с 2 или 3 стотинки, но и на загуби за хората в България, произвеждащи биодизел. Освен това има изискване от Европа до 2020 г. да има съдържание 10 процента биодизел в минералното гориво и увеличение на количеството му до 5 процента на литър минерално гориво.

Акцизът в крайна сметка се слага с цел намаляване на потреблението на дадена стока, защото е вредна по един или друг начин, но биодизелът не замърсява, следователно не трябва да му се налага акциз, се посочва още в текста. 

Също, докато цените на другите акцизни стоки (алкохол, цигари) не са определящи за една икономика, то цената на горивата са определящи за развитието на една икономика и трябва да се разглеждат под друг ъгъл, посочват още от Националния протестен комитет.

От комитета искат пълна прозрачност на разпределението на вносителите на пазара на горива. В подобен стратегически отрасъл процентното разпределение на пазара на горива и процентният дял на участниците при вноса трябва да е публична информация, както е в много страни. 

"Така ще разберем има ли монопол или не”, категорично завършва изявлението.

iNews припомня, че няколко седмици подред в големите градове на страната се състояха протестни шествия срещу високите цени на горивата. Протестът се организира без участието на политически партии, предупреждаваха нееднократно участващите. 

Следващият протест е насрочен за 16 април от 12 до 13 години. 

В момента тече е национална подписка с исканията, която ще бъде внесена и в Министерски съвет и в Народното събрание. 

Днес превозвачите също предупредиха, че отново обмислят протести. 

Водещи

Най-четени