КЗП: Все повече българи връщат коледните си подаръци 05.01 | 13:11
От следващата седмица секторни помирителни комисии ще решават безплатно потребителските спорове

Каква е възможността да върнат нежелани подаръци и как да предявят рекламация за дефектна стока са били най-честите запитвания от граждани на телефона на потребителя по празниците. Това съобщи Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП), в предаването "Акцент” по ТV7.
"Ако говорим за право, т.е. това, което е написано в закона, когато става дума за покупка от търговската мрежа, не можем да разчитаме на това, че непременно ще я върнем. Но, под влияние на различни добри практики, които се възприемат все по-често от нашите търговци, вече могат да бъдат забелязани и такива случаи. Разбира се, интензитетът не е такъв, какъвто е в най-развитите пазари, но може би защото у нас и стокооборотът не е на това равнище. Удовлетворяващ е фактът, че има известен пробив. Надявам се, че и другата хипотеза за възможност за връщане на закупена стока, а именно - когато това става при онлайн търговията, където по закон в 14-дневен срок можете да върнете покупка само защото не ви харесва, също ще допринесе за това търговците, които работят на пазара, да възприемат все по-често тази добра практика. Такива са и нашите наблюдения в последно време от това, което се случва на пазара”, коментира Маргаритов.
Все повече стават търговците, които предлагат замяна, предоставяне на ваучери на съответната стойност или връщане на парите за закупена от търговската мрежа стока, която по-късно не е харесала на потребителя. Ако обаче е бил поет подобен ангажимент, а впоследствие не е изпълнен, това би било нелоялна практика, която подлежи на санкция.
Маргаритов потвърди, че от следващата седмица започват работа новите секторни помирителни комисии към КЗП, които се създават в областите енергетика, ВиК, електронни съобщения и пощенски услуги, транспорт и финансови услуги. Тяхната задача ще бъде да решават безплатно и бързо спорове между потребители и търговци, като целта е да се избегне съдебната фаза.
"Ние сме институционализирали комисиите, вече е определен техният състав, министърът на икономиката е утвърдил и Правилник за тяхната дейност. В случай че потребителите са станали жертва на някакво нарушение и не са успели да решат спора с търговеца, могат чрез КЗП да го отнесат към съответната помирителна комисия. Когато страните са сключили помирително споразумение и когато поискат от съда просто да го потвърди, а това е един значително и по-евтин, и по-бърз процес, тогава то вече има и изпълнителна сила и никой не може по никакъв начин да го оспорва.
Това е един допълнителен способ за ефективна защита на потребителските права и нашата мисия като институция, която администрира този процес, основно ще бъде свързана с това да убедим всички участници – и регулаторните органи в съответните сектори, и браншовите организации на търговците в различните области, да припознаят това производство, защото то все пак е доброволно по силата на закона, за да може всички, които имат отношение към такъв тип спорове, да разберат, че това е един ефективен механизъм.”, посочи Маргаритов.
Водещи
-
Финалът на Шампионската лига с нов час
Битката за трофея ще стартира в 19:00 часа българско време
28.08 | 17:15
-
Съвременни патрулни лодки ще вардят рибата в морето
Те ще бъдат закупени по проект, финансиран от Програмата за морско дело, рибарство и...
28.08 | 17:00
-
След руската масирана атака: Киев обяви петък за ден на траур
14 души са загинали и близо 50 са били ранени при нападението срещу украинската столица. Три...
28.08 | 16:45
Най-четени
-
Местните власти разрешиха отстрела на дивото животно, което беше забелязано в Силистренско през последните дни
Системата BG-Alert няма да бъде активирана
28.08 | 10:59
-
620 евро минимална заплата – спор между синдикати и работодатели
Минималната почасова ставка ще стане 7,31 лева при влизането в еврозоната
28.08 | 13:30
-
Шанс за живот: Доброволец спаси две бебета-зайчета от пожар край Вакарел
Оттам пишат още, че майката я няма и не се знае дали е избягала или изгоряла в пожара и...
28.08 | 11:30