КЗП: Рисковете от неизгодна покупка намаляват, когато имаме право на избор 12.05 | 13:51
Има смисъл от подаване на сигнали, защото санкционираме нарушителите, казва Маргаритов
Най-важното е потребителите да могат да избират, а когато не им се предоставя такава възможност, правилното поведение е да се въздържат от покупка. Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в ефира на БНТ по повод опитите на някои търговци, предимно по пазарите, да отнемат това право на клиентите си. Той добави, че и при наличието на избор е възмжно да има известни рискове, свързани с качеството на продукта, но поне потребителят ще може да прецени какво да купи от това, което му се предлага.
Според Маргаритов един от основните рискове за потребителите при ежедневните покупки на хранителни стоки е да бъдат излъгани в цената. Той не скри, че при проверки по жалби от граждани Комисията се е натъквала на случаи, в които цената на щанда е една, а на касата се маркира по-висока. При повече покупки невинаги тази разлика може да бъде забелязана от потребителя. "Независимо от това дали става въпрос за 1 стотинка, за пет или за десет, трябва да се реагира – със забележка към търговеца и при необходимост със сигнал към контролния орган. Тази реакция на място респектира търговеца и той е готов да се поправи. Освен това, потребителите не бива да пренебрегват макар и минимално ощетяващи ги ситуации, защото това дава възможност тези случаи да стават все по-масови", коментира председателят на КЗП.
При несполучливо извършени услуги потребителите имат право на рекламация. Важен момент, за да може да бъде упражнено то, е наличието на договор между двете страни. Той ще осигури възможността да се докаже за какво са се договорили първоначално и какво не е изпълнено така, както е било уточнено. "Доказвайки, че търговецът е поел определен ангажимент и след това не го е изпълнил, го поставя в ситуацията на нарушител, който може да бъде глобен. И не само това: той следва да извърши услугата качествено – така, както сте се договорили", обясни Маргаритов.
Има смисъл от подаването на сигнали и защото при установяване на нарушение на законодателството, контролният орган санкционира търговеца, което също води до намаляване на случаите на засегнати права. Същевременно, при нелоялна търговска практика, потребителят ще може да получи обратно платените пари, както и да претендира за обезщетение за претърпени вреди от експлоатацията на дадена дефектна стока или ползването на некачествена услуга.
Водещи
-
Макрон се среща със Зеленски, Стармър и Мерц в Лондон
Там ще обсъдят ситуацията в Украйна и текущите мирни преговори с посредничеството на САЩ
06.12 | 18:32
-
Арман Бабикян: Възможни са разговори между Радев и Пеевски, които не виждаме
"За растежа на Пеевски е нужен брилянтен представител на изтока и лявото като Радев", смята...
06.12 | 17:40
-
Боршош: Планинският туризъм е с ниско ниво на достъпност
Министърът на туризма коментира, че 2026 година трябва да е преломна за българския планински...
06.12 | 17:20
-
Никола Цолов с първи подиум във Формула 2
06.12 | 16:59
Най-четени
-
Мирослав е големият победител в "Игри на волята"
Той получи и голямата награда от 100 000 лева
06.12 | 11:20
-
Любен Дилов-син: Политически е изгодно да подадем оставка, но държавата има нужда от бюджет
Новата финансова рамка ще се хареса, смята той
06.12 | 13:00
-
Свлачище блокира движението по пътя Асеновград - Смолян
В град Пловдив са наводнени кръстовища
06.12 | 12:40
-
Екипажът на блокирания край Ахтопол „Кайрос“ има храна и вода за 3 дни
На борда на „Кайрос“ има 10 души екипаж
06.12 | 16:40