КЗП: Рисковете от неизгодна покупка намаляват, когато имаме право на избор 12.05 | 13:51
Има смисъл от подаване на сигнали, защото санкционираме нарушителите, казва Маргаритов
Най-важното е потребителите да могат да избират, а когато не им се предоставя такава възможност, правилното поведение е да се въздържат от покупка. Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в ефира на БНТ по повод опитите на някои търговци, предимно по пазарите, да отнемат това право на клиентите си. Той добави, че и при наличието на избор е възмжно да има известни рискове, свързани с качеството на продукта, но поне потребителят ще може да прецени какво да купи от това, което му се предлага.
Според Маргаритов един от основните рискове за потребителите при ежедневните покупки на хранителни стоки е да бъдат излъгани в цената. Той не скри, че при проверки по жалби от граждани Комисията се е натъквала на случаи, в които цената на щанда е една, а на касата се маркира по-висока. При повече покупки невинаги тази разлика може да бъде забелязана от потребителя. "Независимо от това дали става въпрос за 1 стотинка, за пет или за десет, трябва да се реагира – със забележка към търговеца и при необходимост със сигнал към контролния орган. Тази реакция на място респектира търговеца и той е готов да се поправи. Освен това, потребителите не бива да пренебрегват макар и минимално ощетяващи ги ситуации, защото това дава възможност тези случаи да стават все по-масови", коментира председателят на КЗП.
При несполучливо извършени услуги потребителите имат право на рекламация. Важен момент, за да може да бъде упражнено то, е наличието на договор между двете страни. Той ще осигури възможността да се докаже за какво са се договорили първоначално и какво не е изпълнено така, както е било уточнено. "Доказвайки, че търговецът е поел определен ангажимент и след това не го е изпълнил, го поставя в ситуацията на нарушител, който може да бъде глобен. И не само това: той следва да извърши услугата качествено – така, както сте се договорили", обясни Маргаритов.
Има смисъл от подаването на сигнали и защото при установяване на нарушение на законодателството, контролният орган санкционира търговеца, което също води до намаляване на случаите на засегнати права. Същевременно, при нелоялна търговска практика, потребителят ще може да получи обратно платените пари, както и да претендира за обезщетение за претърпени вреди от експлоатацията на дадена дефектна стока или ползването на некачествена услуга.
Водещи
-
Първан Симеонов: Подкрепящите протестите се увеличават
"Аз не съм съгласен, че полицията не си е свършила работата. Според мен полицията си свърши...
07.12 | 18:00
-
Зеленски призова за още ПВО след масирани руски удари
Вчера и днес Русия отново атакува Украйна с множество дронове и ракети
07.12 | 17:40
-
Надзорният съвет на НОИ прие преправения бюджет
В план-сметката на ДОО за 2026 г. се запазват социалните разходи
07.12 | 17:20
-
МОСВ прави спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Басейнова дирекция следи за потенциално замърсяване в Черно море след нанесените удари по...
07.12 | 17:00
Най-четени
-
Външните министри на България и Украйна са обсъдили двустранното сътрудничество
Андрий Сибиха и Георг Георгиев са провели телефонен разговор
07.12 | 10:20
-
Бойко Ноев: Протестите ще продължат!
"За да възтържествува демокрацията в България, много е важно тя да победи на президентските...
07.12 | 13:20
-
Българската порноактриса №1 е готова да участва в управлението на "Лукойл"
Мога да стана дясна ръка на бившия шеф на сайта за възрастни Бернд Бергмайр, ако той придобие...
07.12 | 15:30
-
Делян Добрев: В новия бюджет има всичко, което иска протестът
По думите му напрежението около предстоящия протест в сряда е „напълно необяснимо“, тъй като...
07.12 | 16:00