КЗП: Рисковете от неизгодна покупка намаляват, когато имаме право на избор 12.05 | 13:51
Има смисъл от подаване на сигнали, защото санкционираме нарушителите, казва Маргаритов

Най-важното е потребителите да могат да избират, а когато не им се предоставя такава възможност, правилното поведение е да се въздържат от покупка. Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в ефира на БНТ по повод опитите на някои търговци, предимно по пазарите, да отнемат това право на клиентите си. Той добави, че и при наличието на избор е възмжно да има известни рискове, свързани с качеството на продукта, но поне потребителят ще може да прецени какво да купи от това, което му се предлага.
Според Маргаритов един от основните рискове за потребителите при ежедневните покупки на хранителни стоки е да бъдат излъгани в цената. Той не скри, че при проверки по жалби от граждани Комисията се е натъквала на случаи, в които цената на щанда е една, а на касата се маркира по-висока. При повече покупки невинаги тази разлика може да бъде забелязана от потребителя. "Независимо от това дали става въпрос за 1 стотинка, за пет или за десет, трябва да се реагира – със забележка към търговеца и при необходимост със сигнал към контролния орган. Тази реакция на място респектира търговеца и той е готов да се поправи. Освен това, потребителите не бива да пренебрегват макар и минимално ощетяващи ги ситуации, защото това дава възможност тези случаи да стават все по-масови", коментира председателят на КЗП.
При несполучливо извършени услуги потребителите имат право на рекламация. Важен момент, за да може да бъде упражнено то, е наличието на договор между двете страни. Той ще осигури възможността да се докаже за какво са се договорили първоначално и какво не е изпълнено така, както е било уточнено. "Доказвайки, че търговецът е поел определен ангажимент и след това не го е изпълнил, го поставя в ситуацията на нарушител, който може да бъде глобен. И не само това: той следва да извърши услугата качествено – така, както сте се договорили", обясни Маргаритов.
Има смисъл от подаването на сигнали и защото при установяване на нарушение на законодателството, контролният орган санкционира търговеца, което също води до намаляване на случаите на засегнати права. Същевременно, при нелоялна търговска практика, потребителят ще може да получи обратно платените пари, както и да претендира за обезщетение за претърпени вреди от експлоатацията на дадена дефектна стока или ползването на некачествена услуга.
Водещи
-
Община Раковски обмисля да издигне статуя на папа Франциск
Днес е вторият ден от 3-дневния траур в общината, дом на най-голямата католическа общност в...
22.04 | 17:59
-
Христо Грозев пред ЕП: За Русия хибридната война е идеология и индустрия
Много от тези операции се извършват от отдел на ГРУ с не повече от стотина служители
22.04 | 17:40
-
Каква е позицията на „Продължаваме промяната“, след като „Спаси София“ се отрече от тях
От партията заявиха, че на предстоящото заседание на Изпълнителния съвет на „Продължаваме...
22.04 | 17:20
-
По-строги наказания за насилие над животни влизат в Наказателния кодекс
Протестите в София, Русе и други градове доведоха до законодателни промени
22.04 | 16:59
Най-четени
-
Ватиканът съобщи официалната причина за кончината на папа Франциск
Той е починал от инсулт и последвала необратима сърдечна недостатъчност.
22.04 | 10:15
-
За четвърта поредна година има пробив в системата за защита на матурите
Повтаряща се схема въпреки мерките за защита
22.04 | 10:45
-
Мрежата завря! Съсипа Петков заради коментара му за папата
Остри коментари в социалните мрежи публикуваха политически анализатори по повод публикацията...
22.04 | 14:15
-
„Спаси София“ сваля своето доверие към Васил Терзиев като кмет на София
Това обяви Борис Бонев
22.04 | 15:00