Какви са промените в Закона за обществените поръчки 29.08 | 19:33

Процедурите по възлагане на обществени поръчки стават значително по-прозрачни

От Елица Елефтерова

Няма да има възможност победителят в процедура за обществена поръчка да е ясен още с прочитането на документацията за участие в процедурата. Това са обяснили експерти, участвали в изработването на промените в Закона за изменение и допълнение на Закона за  обществените поръчки (ЗОП), цитирани от правителствената пресслужба.

С измененията в закона процедурите по възлагане на обществени поръчки стават значително по-прозрачни за обществото. Цялата информация по една процедура - обявлението, документацията за участие, протоколите на комисията, договорите за изпълнение и договорите с подизпълнителите, както и техните изменения, ще бъде достъпна онлайн в профил на купувача на сайта на възложителя в интернет.

От МС посочват, че възложител, който не публикува документ или информация, подлежаща на вписване в профила на  купувача, ще се наказва с имуществена санкция от 2000 до 5000  лева или с глоба в размер от 1500 до 3000 лева, а лицето по чл.  8, ал. 2 или 3 - с глоба в размер от 1500 до 3500 лева.

Съществено изменение на ЗОП касае подизпълнителите. Създава се член, с който се определя, че за обществени поръчки за строителство с прогнозна стойност над 2 640 000 лв., за които не са предвидени обособени позиции, възложителят определя дял от обществената поръчка, който следва да се изпълни от подизпълнители. Този дял не може да бъде по-малък от 30% и по-голям от 70% от общата стойност на строителството.

Промяната дава възможност да се увеличи кръгът от фирми с достъп до обществените поръчки и да бъде отменено монополното положение, в което са се оказали определени големи строителни компании.

Относно безпристрастността на участниците в комисиите по възлагане на обществени поръчки, за да се избегнат злоупотреби е заложен нов текст, според който при възлагане на обществени поръчки за строителство на стойност равна или по-висока от 9 779 000 лв. възложителите включват като член на комисията поне един външен експерт.

Изборът на външен експерт ще става чрез жребий между експертите с квалификация и опит от съответната категорията и ще се прави от Агенцията по обществени поръчки.

В останалите случаи, когато възложителят не разполага със собствени експерти, той ще осигурява външни експерти по реда на ЗОП включително измежду експертите, които са включени в списъка на АОП.

Друга широко дискутирана промяна е даването на възможност повече специализирани предприятия, в които работят  хора с увреждания, да получават достъп до обществените поръчки. Прието е, когато кандидатстват фирми от списъка по чл. 30 на Закона за интеграция на хората с увреждания и техните оферти удовлетворяват изискванията на възложителите за качество и цена, останалите оферти да не се разглеждат.

Отпада възможността органите - възложители да изискват определен  оборот на кандидатите като доказване  на финансово състояние.

За да бъде намалена бюрокрацията е приет дългоочакваният принцип, който забранява на администрациите да изискват от кандидатите и участниците доказването на обстоятелства, които се съдържат в публични регистри, или на данни, които са вече събрани или създадени от държавен орган.

 

Водещи

Най-четени