Кой ще понесе отговорността за кокаина на "Свети Николай" 28.08 | 19:36

Обикновено тя е на капитана, но все пак предстои дълго разследване, коментира експерт

От Елена Кирилова

Отговорност за всичко, случващо се на борда на един кораб, носи основно капитанът, коментира адвокат Владимир Владимиров, специалист по морско право пред агенция "Фокус".

По повод случая с българските моряци на кораба "Св. Николай”, на който бяха намерени 3 тона кокаин Владимиров обясни, че отговорността изисква доказване на вина, особено когато става дума за престъпление.

"Към отговорност ще бъдат привлечени само лицата, за които има достатъчно данни и основания, подкрепени с достатъчно убедителни доказателства, които дават основание за наличие на наказателно съпричастие към престъплението. Все пак в цялата верига на наркотрафика, транспортът е само една част и то не най-съществената”,обясни адвокатът.

Според него предстои да се разследва къде и кога, както и през коя фрахта и как точно е натоварен наркотикът. Ще се проучва курсът на кораба, движението му и търговската обосновка на курса. Не на последно място ще се провери кой го е натоварил от страна на брега и какво е отношението на отделните членове на екипажа към събитието.

По думите на Владимиров случаят ще попадне под наказателната юрисдикция на Испания, независимо дали това ще се случи със съгласието или по искане на България.

Адвокатът обясни, че става дума за "сложен пъзел от отношения”, ето защо разследването ще е бавно и продължително, а обвиненията ще бъдат повдигани внимателно и въз основа на конкретни данни и законен повод.

Най-опасна за българските моряци е опцията да се приеме, че има престъпна организирана група на кораба в лицето на целия или на част от екипажа, смята Владимиров.

Той твърди, че ако това се случи, защитата на моряците трябва да бъде прецизна и активна, а разходите за съдебния процес ще бъдат поети от осъдените лица. Българите, които не са в състояние да си наемат адвокат, ще получат такъв, който ще им бъде назначен по служебен ред. Разноските за него ще влязат в общите разноски по делото, отбелязва Владимиров.

Съществува вероятност Международната федерация на транспортните работници/Лондон да окаже помощ на моряците, както прави в подобни случаи. За да се случи това българския екипаж трябва да се обърне директно към федерацията чрез българските професионални съюзи.

Водещи

Най-четени