Консенсусен вариант за Кресненското дефиле: Два еднопосочни пътя ще пазят хора и животни 19.09 | 13:09

Държава и еколози одобриха отделни ленти на отиване и връщане по стария път към Гърция

От iNews.bg

В най-тежката точка на България – Кресненското дефиле, която води към Гърция, средно на година стават по 250 катастрофи с по 45 ранени и десетки убити. За последните осем месеца - до август 2016 г., там са станали общо 30 катастрофи и са загинали петима. Това показва статистиката на Агенция "Пътна инфраструктура” (АПИ).

Най-често коли и камиони се удрят челно и смъртоносно заради острите завои и тесния път. За сравнение - всичките инциденти по магистрала "Тракия”, която е 20 пъти по-дълъг пътен участък, са 5 пъти по-малко, пише "24 часа”.

От 25 години еколози и строители воюват за трасето. Тревогата на еколозите и на строителите е как да се опазят животните от дефилето и да се брани биоразнообразието. Двата еднопосочни пътя през Кресненското дефиле, наречен "източен вариант", е най-вероятното решение, което ще помири двете страни.

В началото на септември 25 от 27-те членове на Комитета за наблюдение са се обединили, че това е оптималният маршрут, който ще защитава живота на хората и дивата природа и едновременно с това ще усвои еврофинансирането.

1779393

Ако до 2018 г. няма избран изпълнител за магистралната отсечка през Кресненското дефиле, страната ни ще загуби 350 млн. евро от Брюксел и ще трябва да върнем 1,2 млрд. лв., които вече са вложени в магистрала "Струма”.

Двата еднопосочни пътя предвиждат към Гърция да се пътува по стария път, а на връщане да се заобикаля дефилето и пътят да се изкачва към Кресненското плато. По този начин ще се намали наполовина трафикът, с което се очаква и наполовина по-малко диви животни - гущери, змии и мишки, да попадат под гумите на автомобилите.

Аргументът на АПИ в преговорите с еколозите е, че с двата пътя ще бъде запазена по-добре природата. В момента върви прединвестиционно проучване, следва и оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС).

Отсега е ясно, че това ще е най-тежкото магистрално строителство - по-трудно от Витиня заради скалите и голямата денивелация. Според експерти вече са загубени шест месеца от времето за проекта в спорове с еколози, тъй като те отказаха варианта "етажерка”, който предвиждаше използване на старото трасе и вдигане на второ платно на различна височина.

Магистралата към Гърция трябваше да е готова още за олимпиадата в Атина през 2004 г., но точно екологичните спорове бавят и до днес изграждането на сигурен път в дефилето. През 1990 г. е първото предпроектно проучване.

В последните години актуалните варианти бяха изключително скъпият и дълъг 15 км тунел и двуетажен път, т.е. двете посоки да са на две нива. "Източният” вариант е последното предложение, което най-накрая обединява двете страни по спора.

Водещи

Най-четени