Консенсусен вариант за Кресненското дефиле: Два еднопосочни пътя ще пазят хора и животни 19.09 | 13:09
Държава и еколози одобриха отделни ленти на отиване и връщане по стария път към Гърция
В най-тежката точка на България – Кресненското дефиле, която води към Гърция, средно на година стават по 250 катастрофи с по 45 ранени и десетки убити. За последните осем месеца - до август 2016 г., там са станали общо 30 катастрофи и са загинали петима. Това показва статистиката на Агенция "Пътна инфраструктура” (АПИ).
Най-често коли и камиони се удрят челно и смъртоносно заради острите завои и тесния път. За сравнение - всичките инциденти по магистрала "Тракия”, която е 20 пъти по-дълъг пътен участък, са 5 пъти по-малко, пише "24 часа”.
От 25 години еколози и строители воюват за трасето. Тревогата на еколозите и на строителите е как да се опазят животните от дефилето и да се брани биоразнообразието. Двата еднопосочни пътя през Кресненското дефиле, наречен "източен вариант", е най-вероятното решение, което ще помири двете страни.
В началото на септември 25 от 27-те членове на Комитета за наблюдение са се обединили, че това е оптималният маршрут, който ще защитава живота на хората и дивата природа и едновременно с това ще усвои еврофинансирането.
Ако до 2018 г. няма избран изпълнител за магистралната отсечка през Кресненското дефиле, страната ни ще загуби 350 млн. евро от Брюксел и ще трябва да върнем 1,2 млрд. лв., които вече са вложени в магистрала "Струма”.
Двата еднопосочни пътя предвиждат към Гърция да се пътува по стария път, а на връщане да се заобикаля дефилето и пътят да се изкачва към Кресненското плато. По този начин ще се намали наполовина трафикът, с което се очаква и наполовина по-малко диви животни - гущери, змии и мишки, да попадат под гумите на автомобилите.
Аргументът на АПИ в преговорите с еколозите е, че с двата пътя ще бъде запазена по-добре природата. В момента върви прединвестиционно проучване, следва и оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС).
Отсега е ясно, че това ще е най-тежкото магистрално строителство - по-трудно от Витиня заради скалите и голямата денивелация. Според експерти вече са загубени шест месеца от времето за проекта в спорове с еколози, тъй като те отказаха варианта "етажерка”, който предвиждаше използване на старото трасе и вдигане на второ платно на различна височина.
Магистралата към Гърция трябваше да е готова още за олимпиадата в Атина през 2004 г., но точно екологичните спорове бавят и до днес изграждането на сигурен път в дефилето. През 1990 г. е първото предпроектно проучване.
В последните години актуалните варианти бяха изключително скъпият и дълъг 15 км тунел и двуетажен път, т.е. двете посоки да са на две нива. "Източният” вариант е последното предложение, което най-накрая обединява двете страни по спора.
Водещи
-
Паднали дървета затрудняват почистването на пътища във Великотърновско
Екипи на водоснабдителното дружество отстраниха аварията на главния водопровод и възстановиха...
29.12 | 15:00
-
Психолог: Болестта на съвременния свят е предизвикана от свръхстимулацията
"Колкото повече имане, толкова по-малко близост. Времето ти отива в това да разглеждаш и...
29.12 | 14:40
-
Полицията отчита увеличение на разкритите домови кражби в София
В дните около Коледа и Нова година крадците се активизират заради големия брой пътуващи хора и...
29.12 | 14:20
-
Тайни рецепти за изтрезняване от Северозапада
Изтрезняването за трима приятели от различни краища на Северозапада изглежда спорна тема.
29.12 | 14:00
Най-четени
-
Рязка промяна във времето
Атмосферното налягане ще бъде по-високо от средното за месеца и през деня няма да претърпи...
29.12 | 09:03
-
Детското шампанско може да повлияе негативно на децата и тийнейджърите
За това говори клиничният психолог Марианна Абравитова.
29.12 | 09:40
-
Помните ли Кървавата Валя? Осъдената за три брутални убийства излиза от затвора
Тя е жената с най-дълъг стаж зад решетките у нас
29.12 | 11:20