Масово пием евтини вина - до четири лева бутилката 11.10 | 18:45

Все повече японски туристи идват у нас заради винения туризъм

От Ивелина Георгиева

85% от продажбите на вино у нас са в ценовия клас до 4 лева. Това заяви пред журналисти изпълнителният директор на "Домейн Бойар" Евгени Харамлийски. По думите му масовият потребител в България иска да пие само евтини вина, от порядъка на "2 лева за двулитрова бутилка".

"По този начин става ясно, че качеството за нас стои на заден план, защото в този бранш качеството определя цената", коментира още винопроизводителят. "Вината, които се продават за 2,50 лв., не могат да бъдат с качеството на вината от 6 лева."

Българските вина като качество по нищо не отстъпват на чуждите, даже съотношението на качество и цена е по-добро и това ни прави конкурентноспособни, обясняват експертите. Проблемът за сектора е лошият имидж, който има българското вино пред света.

"Никой на Запад не търси качеството от нас, търси се само ниската цена" каза още шефът на "Домейн Бойар". В тази връзка най-големият пазар за български вина е руският, но и качеството, и цената на вината, предназначени за Русия са много ниски.

През последните години "Домейн Бойар" е започнала да изнася вино за Скандинавските страни, Западна Европа и САЩ.

По данни на Българската асоциация на сомелиерите виненият туризъм у нас започва леко да се пробужда. Засега обаче има по-засиления интерес основно от страна на японските туристи, разказа председателят на организацията Мария Йорданова. Освен японците специално заради винения туризъм у нас идват и руснаци, румънци и англичани.

Думите на Йорданова бяха потвърдени и от управителя на винарната "Домейн Бойар" - 3 600 туристи са минали това лято през избите на компанията. Посетителите са били основно от Великобритания.

Винарите се оплакаха от липсата на добра реклама в бранша и липсата на масирана държавна и европейска политика. Чужденците не познават нашите традиционни сортове - вината с етикет "Мускат" не говорят нищо на другите пазари и съответно купувачите са рядкост. "Широка мелнишка лоза" пък си се пие основно в Югозападна България.

Липсата на държавна подкрепа пречи и на развитието на туризма у нас, коментира и председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Благой Рагин. Според него ще мине дълго време, докато страната ни си изчисти лошия имидж във винарския сектор.

"20 години рушихме имиджа си и сега 20 години ще го оправяме" коментира възмутено Рагин. Въпреки това той е оптимист за бранша и смята, че българското вино има бъдеще - заради района, в който живеем. И предложи успоредно с Тракийското съкровище да се рекламира и тракийското вино.

Водещи

Най-четени