Онлайн жалбите до КЗП без електронен подпис? 03.09 | 14:53

Преразглеждат решението, като дотогава (8 септември) ще продължават да се приемат сигнали по електронен път

От Кремена Бедерева

Комисията за защита на потребителите (КЗП) ще преразгледа решението приемането на жалби по електронен път да става само с електронен подпис.

Преразглеждането е по настояване на временно изпълняващия длъжността председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Александър Масларски. Ще се преразгледа взетото на 15 август 2011 г. решение на комисията - да не се приемат по електронен път жалби, сигнали и предложения на потребителите, неподписани с електронен подпис.

Това ще стане на насроченото на 8 септември 2011 г. заседание, след завръщането от платен годишен отпуск на Огнян Варадинов - член на КЗП, съобщиха от комисията.

До изчакване решението на комисията, жалбите, сигналите и предложенията на потребителите, получени по електронен път и неподписани с електронен подпис ще се приемат, но ще се образува производство по разглеждането им след преразглеждане на решението на Комисията.

По думите му - от началото на годината до момента в КЗП са постъпили и разгледани над 10 000 жалби на потребители, като над 5700 от тях са пристигнали по електронен път.

Пред Агенция "Фокус" Масларски обяснява, че "при анализ на тези жалби се установи, че голяма част от тях не са достатъчно добре аргументирани и липсва необходимата информация и доказателства за техните твърдения".

Според него се налага допълнителна кореспонденция на инспекторите с жалбоподателите. Това отнема време и ресурси, които могат да бъдат използвани по-оптимално.

Освен това, с последните промени на ЗЗП в чл. 178 (2) изрично беше поставено условието жалбите на потребителите да бъдат подписани. Въпросът бе поставен и разгледан от Комисията на нейно заседание на 15 август.

Предложени бяха два възможни варианта за решаване на този проблем и господата Лазаров и Варадинов, въпреки моето изрично възражение, взеха решение да се приемат жалби по интернет само при наличието на електронен подпис", обясни Александър Масларски.

По думите му – алтернативата е била - да се направят организационни промени в звеното, което се занимава с приемане на жалби, и непълните жалби да се връщат на потребителите по електронен път, с изискване на допълнителна информация.

"Поисках и да бъде изпратено писмо до министъра на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков за изменение на ЗЗП и по-конкретно в частта, която урежда реквизитите на потребителските жалби и сигнали – изменение, което ще доведе до отпадане на законовото изискване за задължителен електронен подпис.

За съжаление, господата Лазаров и Варадинов възприеха по-лесния от гледна точка на работата подход, който обаче ощетява и ограничава потребителите да подават жалби и сигнали по електронен път”, каза Масларски.