Половината жалби в КЗП - за отказани рекламации въпреки дефект 03.01 | 13:42
Понякога при онлайн пазаруване идва нещо различно от това, което е закупено, казва Маргаритов
Опитите да бъдат насочвани хората към сервизи или други лица и органи, които уж трябва да съдействат да бъде извършен ремонт в случай на дефектна стока, е некоректна търговска практика. Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред БНТ. Той подчерта, че законът гарантира правото на рекламация на дефектна стока и по безспорен начин вменява на продавача отговорността за съответствието й с договора за продажба.
"Потребителите трябва да знаят, че там, откъдето са закупили стоката, включително, ако става въпрос за голяма търговска верига – във всеки един от обектите на тази верига, може да се предяви рекламацията. Търговецът е длъжен да я впише в специален регистър. Ако не го направи, подлежи на санкция от нас. В едномесечен срок следва да уведоми потребителя за действията, които ще предприеме, за да бъде удовлетворена тази рекламация. Това може да бъде ремонт на дефектната стока или, ако бъде преценено преди първите три несполучливи ремонта, той може още при първия път да реши да замени стоката с нова или да върне парите на потребителя. Има такива добри практики по-често напоследък”, отбеляза Маргаритов. Председателят посочи, че поне половината от постъпващите в КЗП над 20 000 жалби и сигнали на годишна база касаят именно неоснователни откази на рекламация и в много голяма част от случаите нашата намеса води до положително за потребителите решение на казусите.
Маргаритов съобщи и за няколко случая в онлайн пространството от последно време. Рекламират се битови електроуреди като пасатори, например на доста сериозна цена с рекламни материали и снимки, които предполагат високо качество. При поръчка обаче пристига нещо съвсем различно. "От една страна става въпрос за нелоялна търговска практика и опит за измама. От друга страна, е възможно такъв тип взаимоотношения да се засягат и права, които касаят индустриален дизайн, права на интелектуалната собственост и т.н.”, коментира Маргаритов и допълни, че в тези случаи Комисията налага санкция за нелоялна търговска практика, но същевременно сезира Патентното ведомство. По думите му в последните няколко месеца има десетина такива жалби.
Водещи
-
Вълна от пациенти с „кокаинов нос“: Лекари предупреждават за необратими увреждания
Коригиращи ринопластики за „седловиден нос“ са възможни, но в частни клиники струват до 15 000...
24.11 | 17:45
-
Съпругът на Алена с шокиращи разкрития за смъртта й!
Сутринта на 16 ноември астроложка №1 на България Алена отлетя без време към звездите
24.11 | 17:30
-
Как търговците в другите държави се справиха с връщането на ресто в евро?
Причината за тревогата е така нареченият период на "двойно обращение"
24.11 | 17:15
-
България отново е държавата с най-висок риск от бедност в ЕС през 2024 г.
През 2024 г. за втора поредна година обаче няма нито един район на планиране у нас, който да е...
24.11 | 16:59
Най-четени
-
БАБХ с нов директор
Д-р Милушева притежава две магистърски степени - по ветеринарна медицина и по санитарна...
24.11 | 10:59
-
Още една рокада на върха! Нов шеф на БАИ
Със заповед на министъра на иновациите и растежа досегашният изпълнителен директор на БАИ Мила...
24.11 | 12:15
-
Заплатите в България - рекорди и предупреждения
Разликата в посоката на движение между секторите очертава разнопосочни тенденции. Едни отрасли...
24.11 | 11:15