Половината от децата не разбират какво им говори учителят 18.04 | 14:59

Сред тях са дислексията и дисграфия

От Христина Рафаилова

Огромен процент от българските деца изпитват сериозни проблеми при възприемането и възпроизвеждането на учебния материал. Това посочва изследване през последните три години, цитирано от председателя на Синдиката на българските учители Янка Такева.

Тя обясни пред iNews, че 45% от възпитаниците страдат от дислексия, дисграфия и други проблеми в разбирането на преподаваното им в забавачките и училищата. Тя добави, че 10% са децата със специални образователни потребности.

Синдикалният лидер подчерта, че това е огромна цифра и трябва да бъдат предприети спешни мерки. Сред тях са обучение на родители и учители за работа с такива деца. Също така ще бъде изработена и методика за начините на преподаване на такива деца. Следва и работата с ученици с подобни проблеми трябва да бъде сериозно застъпена по време на обучението на студентите по педагогика.

По нейни думи, ако на тези деца не се обърне внимание, те отпадат от училище и стават или хиперактивни или много затворени. "И тогава става белята", добави Такева. Според нея голяма част от малчуганите, които завършват средно образование имат проблеми с възпроизвеждането на учебния материал.

Синдикалистът каза, че обучението на родители и учители трябва да бъде съвместно. "Често семействата не искат да признаят, че поколението им имат трудности и започват фантазиите, че били кристални деца, индигови деца, а те просто имат проблеми", добави тя.

Според нея за мерките ще се нужни около 2 млн. лева. Такева каза, че средствата могат да бъдат взети от 0,8-те процента от единния разходен стандарт, предвидени за квалификация на учителите.

Според нея трябва да се предвидят и средства за Националния институт за обучение на директори.

Водещи