Половината от жалбите в КЗП вече постъпват по електронен път 01.04 | 14:14
В над 2/3 от случаите е имало нарушение и е наложена санкция, казва Маргаритов
Половината от постъпилите 23 799 жалби в Комисията за защита на потребителите (КЗП) през миналата година са подадени онлайн, посочва в интервю за в. "Телеграф” председателят Димитър Маргаритов. Според него в бъдеще мобилният телефон ще е основното средство за изпращане на оплаквания, тъй като по данни от проучвания на Потребителския интернационал до 2025 г. около 70 % от интернет потребителите ще "влизат" в Мрежата през смартфон.
"Най-много жалби са в областта на телекомуникациите. Съществена част от оплакванията в този сектор са от дефектни устройства. Рекламацията на потребителя не е била удовлетворена по желания начин, ремонтът се е забавил много време или е бил несполучлив и се е наложило стоката отново да се връща за ремонт. Или пък след три неуспешни опита за ремонт, търговецът отказва да приеме обратно дефектното устройство и да върне парите”, разказва Маргаритов.
Има и оплаквания след покупки от електронни магазини, които са изпратили нещо съвсем различно по външен вид и качество от поръчаното. При покупка на облекла обаче често възниква спор между потребителя и търговеца дали дрехата, която се връща, не е използвана. "Идеята на правото на отказ е, че когато вие поръчвате нещо по интернет, не можете да го видите, както във физическия магазин, да го пипнете, да го премерите. Целта е точно тази - пробвате и когато прецените, че не ви харесва, да имате възможност да го върнете. Всяко друго действие, извън това пробване, би могло да се третира като употребяване, което препятства упражняването на правото на отказ”, обяснява председателят на КЗП. "Натъкнахме се на мними търговци в онлайн пространството. Сайтове със съмнително страхотни цени, потребителите си поръчват, плащат си, но стоките не идват. В един момент магазинът изчезва”, допълва той.
Статистиката на КЗП за миналата година сочи, че жалбите относно качеството на туристическия продукт са под 5% от всички постъпили в институцията. "Но в туризма всеки неприятен случай се помни дълго. Хората остават много разочаровани, защото понякога с месеци подготвят почивката си, инвестират в нея средства, време и очаквания, а всяко излъгано очакване е проблем. В България се предлага все по-добър туристически продукт. Лошото е, когато някой немарлив търговец създаде проблем на цялата индустрия. Случаят става обществено достояние и хората остават с впечатление, че едва ли не това е масова практика”, коментира Маргаритов.
Председателят на КЗП обобщава, че в повече от две трети от случаите Комисията се е произнесла, че има нарушение и са наложени съответните санкции. "Забранили сме редица нелоялни търговски практики. През 2018 г. след обжалване от търговци, голям брой наши решения са потвърдени от съда, тоест произнасянията ни са били правилни”, добавя Маргаритов. "Сред тях са непоисканите абонаменти при комуникационните услуги, които забранихме. Потребителите не могат да бъдат натоварвани допълнително с разходи за нещо, което не са пожелали, а от тях едва ли не се иска активно поведение да се откажат от тази непоискана услуга. Правилното е: Предлага се оферта, потребителят се съгласява и тогава тя става елемент от неговата сделка с търговеца”, разяснява той.
Димитър Маргаритов припомня, че всяка година КЗП има програма с кампании за контрол на различни сектори на пазара относно наличието на нелоялни търговски практики, неравноправни клаузи в договорите с общи условия, недопускане разпространението на пазара на опасни продукти, най-вече свързани с отглеждането на децата.
Водещи
-
Как търговците в другите държави се справиха с връщането на ресто в евро?
Причината за тревогата е така нареченият период на "двойно обращение"
24.11 | 17:15
-
България отново е държавата с най-висок риск от бедност в ЕС през 2024 г.
През 2024 г. за втора поредна година обаче няма нито един район на планиране у нас, който да е...
24.11 | 16:59
-
916,68 лева годишна загуба през 2026-а, ако сега нетната ви месечна заплата е 3500 лева.
Калкулаторът пресмята, че това са 458 хляба по-малко за годината или пък 213 кг домати...
24.11 | 16:30
-
Възможен е недостиг на лекарства след Нова година
"Ако държавата не осигури навреме финансиране за лекарствата до края на годината, пациентите...
24.11 | 16:30
Най-четени
-
БАБХ с нов директор
Д-р Милушева притежава две магистърски степени - по ветеринарна медицина и по санитарна...
24.11 | 10:59
-
Още една рокада на върха! Нов шеф на БАИ
Със заповед на министъра на иновациите и растежа досегашният изпълнителен директор на БАИ Мила...
24.11 | 12:15
-
Заплатите в България - рекорди и предупреждения
Разликата в посоката на движение между секторите очертава разнопосочни тенденции. Едни отрасли...
24.11 | 11:15