Разрешението за шофиране на чужда кола няма да реши проблемите на КАТ 29.08 | 18:52

За сметка на това създава неудобства за много българи

От Елица Елефтерова

Предложенията за задължителна регистрация при управляване на чужд автомобил няма да решат проблемите на КАТ с нарушителите на пътя, смята Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на застрахованите и пострадалите от катастрофи, съобщава в. "Преса".

В момента се готвят текстове, според които всеки, който кара моторно средство с чужда собственост, трябва да се регистрира в пътната администрация като "ползвател".

Мотивите на вносителите са, че в момента има проблем с установяване на нарушителите, тъй като контролните камери снимат само колата и регистрационния ѝ номер. Така всеки собственик може да каже, че в конкретния момент друг е управлявал автомобила му.

Сегашните текстове изискват от всеки участник в пътното движение да има валидна шофьорска книжка за съответната категория и валидни документи за изрядност на превозното средство.

Задължение за пълномощно от собственика няма. "Но ако един автомобил се ползва от десетима фирмени служители, КАТ пак няма да знае кой от тези десет е направил конкретното нарушение", обяснява експертът, така идеята не решава проблема на КАТ, а създава проблеми на милиони български граждани.

Кое поражда неудобството

Новината за идея от такъв характер предизвика огромно недоволство. Повечето шофьори възприемат въвеждането на промените като "пореден опит да се оберат парите на хората".

Основната причина е, че много голяма част от домакинствата разполагат само с една семейна кола, която всички използват. Съществуват и примери за хора с двигателни или други физически затруднения, които юридически са собственици на кола, но я предоставят за ползване на близките си.

Сред поредицата от конкретни хипотетични ситуации може да се добави и случаи, в които притежателят на возилото е употребявал алкохол, затова временно е отстъпил на друг шофьорското място.

Към момента предложените промени нямат законодателен характер. Различните нива на обсъждане тепърва предстоят. Ако срещне масово обществено неодобрение, проектът в крайна сметка може и да не бъде приет.

Водещи

Най-четени