Режат софийските маршрутки 25.11 | 08:44

Това е заложено в документацията за новия конкурс

От Цанка Донкова

Броят на линиите на маршрутните таксита в София ще бъде редуциран до 17. Това се предвижда в документацията за новия конкурс, който трябва да стартира през февруари. Скоро ще бъдат внесени за обсъждане в Столичния общински съвет и изискванията към превозвачите, съобщава в. "24 часа".

Идеята на общината да се намалят маршрутките е от две години, като целта е да се сведе до минимум преминаването им през центъра. Сформирана бе работна група, която да предложи прекрояване на транспортната схема. Нейното първоначално предложение предвиждаше намаляване само с една от сегашните 22, но идеята бе отхвърлена от кмета Йорданка Фандъкова.

Ново предложение предвижда маршрутките да се съкратят с 5 линии. Според доклада на работната група линиите ще бъдат отдадени за срок от 5 г.

Според новостите линия 5 ще вози от Централна гара до Студентски град, линия 9 – от "Надежда 3" до "Дружба 2". За линия 10 остава да обслужва Банкя и ще стига до пл. "Руски паметник". Само през уикендите маршрутката ще тръгва оттам и ще пътува до Златните мостове.

Линия 11 ще обслужва "Бенковски" и ще вози до Лъвов мост. Маршрутките по линия 16 ще свързват кварталите "Люлин" и "Дружба". Линиите 17 и 18 ще возят съответно от Ботунец до жк "Гоце Делчев" и от Кътина до "Дружба" 1. За маршрута на линия 22 се предвижда да е от Владая до жк "Свобода".

Квартал "Овча купел" ще се обслужва от две линии – 27 и 29. Първата ще стига до Студентския град, а втората – до "Младост" 2. Студентският град ще бъде свързан с "Люлин 5" от линия 32. Между с. Лозен и Нови Искър ще се движи линия 37, а 35 – от Кривина до "Люлин 1".

Линия 40 ще ходи до Волуяк, като ще тръгва от пл. "Руски паметник". Селата Подгумер и Войняговци, но през курс, ще обслужва линия 46. Тя ще стига до Лъвов мост. За линия 48 е курсът Нов български университет – "Дружба 2".

Между 8 и 12 коли трябва да имат новите превозвачи за по-натоварените маршрути, според изискванията, а за останалите – от 2 до 7. Що се отнася до интервала на движение, за първите е средно между 10 и 14 минути, а за останалите 20-30 минути.

Маршрутките по повечето линии ще започват курсовете си в 6 часа сутринта, а последната кола ще минава около 22 ч.

"Няма как да се избегне минаването по бул. "Цар Освободител" в участъка между Ректората и Орлов мост за някои линии. Като цяло обаче преминаването през центъра е максимално ограничено, например маршрутките няма да се движат по улици като "Раковски" и "Оборище", както е сега, за да не натоварват допълнително трафика. Освен че линиите са намалени като брой, има и съществени промени в маршрутите им", обясни зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.

Договорите между общината и превозвачите са изтекли през 2012 г. Но от отдадените през 2003 г. 49 линии, 27 не са действащи. Причините са, че превозвачите са се отказали да ги обслужват, тъй като са нерентабилни. Проблем за маршрутните таксита е и пускането в експлоатация на първата и втората линия на метрото.

Според Христов от 22-те линии в момента реално действащи са 15-16. Затова услугата все пак ще бъде запазена, но основно за квартали с недостатъчно добро обслужване от градския транспорт.

Ако СОС одобри документацията и няма обжалване, конкурсът може да бъде обявен през февруари догодина. Превозвачите ще могат да кандидатстват за всяка линия отделно, тъй като те вече няма да се предлагат в пакет.

Най-много точки ще получават превозвачите, които разполагат с нови коли, собствена база и опит в предоставянето на транспортни услуги, според методологията за оценка на офертите.

"Превозвачите ще бъдат задължени да сключат договори с Центъра за градска мобилност и да обменят информация за трафик, задръствания и катастрофи. Обмисляме да предложим такива договори да бъдат подписани и с таксиметровите компании. За съжаление, по технически причини, отпадна идеята маршрутките да бъдат оборудвани с GPS-и", обясни шефът на транспортната комисия към СОС Радослав Тошев, който е начело и на работната група, изготвила документите за конкурса.

Водещи

Най-четени