Новият здравен министър обвини Москов: Е такъв хаос в системата не е имало! 03.02 | 13:06
Илко Семерджиев обяви война на реформата на предшественика си, захваща се да оправя "грешките му"

"Здравната система е в такъв нормативен хаос, в какъвто никога досега не е била". Така коментира политиката на предшественика си д-р Петър Москов служебният вицепремиер и здравен министър д-р Илко Семерджиев на първата си пресконференция във ведомството.
Като пример за нормативния хаос той посочи, че в последните 18 месеца са оспорени 31 нормативни актове, свързани с медицинските дейности. Освен това от 2015 г. досега са утвърдени едва 9 медицински стандарта, а в процедура за отмяна са 16. Колкото до наредбата за въвеждането на пръстовия идентификатор - "от правна гледна точка, тя е правна нула", отсече вицепремиерът и служебен министър.
Като "единствен успех" на Москов той посочи иронично "пълното одържавяване на здравеопазването", определяйки го като "100% успех". "Проблемът е, че това не е правилната посока. С такова ретроградно мислене в министерството, здравеопазването се върна години назад", смята новият министър.
Той обяви, че ще работи за децентрализация и конкуренция, за самоуправление на структурите в лечебното здравеопазване, "от реактивност към анализ и стратегическо планиране, от непрозрачност към информираност и ангажираност и от държавен монопол към споделени отговорности."
За краткото време, с което разполага служебното правителство, Семерджиев ще заложи на подзаконовите нормативни актове и ще опита да въдвори ред там, стана ясно още.
Настоящото ръководство на министерството е категорично против пръстовия отпечатък като вход за болници, аптеки и поликлиники. "Оказва се, че вместо да спести средства, при въвеждането си идентификаторът е увеличил разходите на касата с милиони левове", посочи Семерджиев.
Припомняме, че вчера Семерджиев вече каза, че спира въвеждането на пръстов идентификатор в аптеките и извънболничната помощ. Пак в четвъртък Върховният административен съд постанови действието на новата регистрационна система в болниците да продължи да действа докато ВАС излезе с окончателно решение дали тя да бъде отхвърлена.
Семерджиев обяви като основен приоритет въвеждането на електронната здравна карта, която по думите му "е модел от цяла Европа и далеч по-практичното решение от пръстовия идентификатор". Може да се ползва и онлайн, приложима е в чужбина и представлява здравно досие, което човек отнася навсякъде със себе си.
Идеята на Москов, която срещна множество врагове и бе атакувана в съда, за регистрация на пациентите в болниците с пръстов отпечатък, цели спиране на порочната практика за източване на средства от касата с фиктивни пациенти и неизвършени лечения, които болниците декларират като проведени, а НЗОК им възстановява парите. От касата обаче признаха, че от въвеждането на идентификатора, отчетната дейности на болниците е намаляла над два пъти.
Според изчисленията на служебния финансов министър Кирил Ананиев през тази година здравната каса е застрашена от "сериозен преразход" от над 260 млн. лв., мотивира се Семерджиев. Друга грешка, която възнамерява да поправи, е да възстанови на местата им уволнените директори на две водещи държавни болници - "Св. Анна" и "Св. Иван Рилски". Справка за финансовото състояние на двете лечебни заведения показвала, че след уволнението на директорите им, " защото се бунтували срещу реформата", задълженията на здравните заведения почти са се утроили.
Друга идея на бившия министър в реформата му в здравеопазването и също толкова охулвана, че въвеждането на пациентски контрол и атестации за болниците, които също да са от значение при определянето на държавната помощ за тях.
Междувременно Националната пациентска организация предприе собствена инициатива за граждански мониторинг и борба с корупцията в здравеопазването. Нова социална платформа, наречена "Здравен отзив" и измерваща пациентската удовлетвореност, приема сигнали срещу искани подкупи от пациенти и други форми на корупция в системата. Сигналите постъпват веднага в полицията, съобщи по БНР д-р Станимир Хасърджиев, председател на Националната пациентска организация, поддържаща платформата.
"Искаме да насърчим хората и гражданите при всички случаи на неправомерно искане на средства, на пари под масата или всякакви други съмнения за лоши практики, да не се притесняват да подават такива сигнали. Защото единственият начин да подобрим системата и да има движение по тези казуси е, ако хората се оплакват", каза Хасърджиев.
Той прикани гражданите да се обаждат на горещата линия на Националната пациентска организация или онлайн да подадат своя сигнал. При подаването на сигнала онлайн те ще получат специален код и чрез него могат да проследят към коя институция е насочена жалбата им, докъде е стигнала проверката и ще получат отговори се придвижват нещата, обясни шефът на организацията.
Водещи
-
Новата минимална заплата в Гърция удари рекорд
Съседката ни продължава да повишава доходите си, докато България остава на последно място в ЕС
12.03 | 15:30
-
Държавата слага лимит на надценките - законопроектът е готов
Земеделци и доставчици ще получават справедлива цена за своя продукт, обеща министър Тахов
12.03 | 15:20
Най-четени
-
Екатерина Михайлова: Тръгнали сме към дъното
Особено критично проф. Михайлова се отнесе към писмото, изпратено от прокуратурата до...
12.03 | 09:15
-
Трагичен инцидент отне живота на двама абитуриенти на 18 години при тежка катастрофа
По случая е образувано досъдебно производство, което ще изясни всички обстоятелства около...
12.03 | 09:59
-
Експерти: Вотът е опорочен, конституционен преврат, да се хвърли държавата в хаос изглежда провокирано
Заради истерията около предишните избори е започнат процес, който никой не е знаел къде ще...
12.03 | 10:15
-
Трите мобилни оператора в България предупредиха за възможни прекъсвания на 15 март
Оптимизацията е част от дългосрочните усилия за подобряване на мрежовото покритие и качеството...
12.03 | 11:45