Сънят не помагал на възрастните хора да учат 15.11 | 20:15

Проучване показва, че сънят не е фактор в когнитивните процеси на хората над определена възраст

От Георги Георгиев

Невролозите отдавна знаят, че паметта, качеството на съня и неговата продължителност намаляват с възрастта. В същото време бе известно, че качеството на съня усилва два основни типа учене при младите хора. До днес малко изследвания обръщаха внимание на въпроса, дали спадът в когнитивните възможности е свързан с намаляването на качеството и количеството сън при остаряване, пише MedicalXpress.com

Анализът на предварителните резултати от проучването на Ребека Спенсър и Лаура Курциел от Университета Масачузетс Амхърст предполагат, че сънят при възрастните хора не подобрява моторните им умения, нито капацитета им на учене.

Получените данни поставят пред учените въпроси от рода на това, дали паметта на възрастните може да се лекува с терапии, подобряващи качеството на съня и дали подобна терапия би помогнала само за справянето с прости задачи от ежедневието.

Изследването на Спенсър и Курциел се фокусирало върху ролята на съня за запомнянето на обекти в дадена последователност. На компютърен тест-игра били подложени 25 млади хора над 18 години и 24 възрастни между 51 и 70 години.

Той изисквал от играчите да запомнят правилната поредност на 10 различно боядисани врати, за да могат да минат успешно през 10 виртуални стаи. Във всяка стая играчът можел да избере една от три възможности (врати), като открие вярната с метода на пробите и грешките.

В първата част на експеримента при всяко изпитание била добавяна по една стая, докато цялата поредност от врати била запомнена.

Паметта на всеки участник била проверена 12 часа по-късно, като част от участниците прекарали този период в сън (през нощта), а останалите не, тъй като за тях периодът съвпадал със светлата част от деня.

Резултатите ясно показали, че младите възрастни, които проспали този период, се справили значително по-добре с теста от тези, които били будни през всичките 12 часа. При възрастните обаче изглеждало, че сънят не оказвал положително влияние върху способността им за запомняне.

"Знаем, че при младите възрастни сънят не е единичен процес, а по-скоро серия от процеси", обяснява Спенсър. "Всяка негова фаза помага на различна функция за нашите когнитивни способности. Смятаме, че във фазата на дълбокия сън ние буквално проиграваме всичко, което ни се е случило през деня. По-късно през нощта (в последните две трети от времето), ние превключваме между съня в "бързата" REM фаза и дълбокия сън. Смятаме, че точно в REM фазата мозъкът тества новите знания и ги свързва с вече познатите неща. Най-вероятно това води до създаването на креативни идеи и взимането на решения."

Сега психолозите си задават въпроса, дали дълбокият сън, който се свързва със заучаването на нова моторика, ще се окаже и ключов за заучаването на последователности.

"Хората на възраст като цяло получават повече от дълбокия сън (фаза 2) отколкото младите, така че ние първоначално решихме, че те получават по-голяма полза от този тип сън, който е много важен за младите", обяснява Спенсър. "При възрастните обаче се оказва, че дълбокият сън бива прекъсван от REM фази или събуждане, което вероятно прекъсва процесите на помнене", добавя тя.

Водещи

Най-четени