Нови мерки при добив на петрол в офшорните зони на ЕС 27.10 | 21:09

Сред идеите е петролните компании да носят отговорност при екокатастрофи

От Деляна Петкова

Европейската комисия (ЕК) предложи нов закон, който да гарантира, че при добива на петрол и газ в крайбрежните зони на континента, ще бъдат спазвани стандартите за безопасност, здравеопазване и защита на околната среда.

Опасността от сериозна авария в офшорните зони е неприемливо голяма, отбелязват от Комисията. При разработването на ефективен план за действие в извънредни ситуации, щетите за околната среда и за икономиките на страната ще бъдат значително по-малки, посочват още чиновниците.

"Днес по-голямата част от нефта и природния газ в Европа се добиват офшорно, често при тежки географски и геоложки условия", коментира комисарят по въпросите на енергетиката Гюнтер Йотингер и добави, че растящото потребление на енергия налага на Европа да разчита на всички свои запаси. 

Проекторегламентът, предложен днес (27 октомври), определя ясни правила, които обхващат целия жизнен цикъл на проучвателните и производствените дейности — от планирането до окончателното демонтиране на дадено съоръжение за добив на петрол или природен газ.

Европейската индустрия ще трябва редовно да оценява и подобрява стандартите за безопасност на офшорния добив под контрола на националните регулаторни органи. Този нов подход ще доведе до оценка на риска в европейски план, която непрестанно ще се актуализира, вземайки предвид нововъзникващи технологии, ноу-хау и рискове.

Той въвежда изисквания за ефективна превенция и действия при сериозни аварии, а именно:

- лицензиране - лицензионните органи в държавите-членки ще трябва да гарантират, че проучването и добивът на нефт и природен газ във водите на ЕС се разрешават само на оператори с достатъчен технически и финансов капацитет, необходим за контролиране на безопасността на офшорните дейности и защитата на околната среда;

- независими проверки - предложените от оператора технически решения, които са от жизнено значение за безопасността на съоръжението трябва да се проверяват от независима трета страна преди пускането в експлоатация и периодично след това;

- задължително предварително планиране за извънредни ситуации - още преди започването на проучвателните или производствените дейности компаниите ще трябва да изготвят доклад за основните заплахи по отношение на съоръженията си, който да съдържа оценка на риска и план за действие в извънредни ситуации. Тези доклади ще трябва да се представят на националните власти, които да ги одобрят, ако отговарят на изискванията;

- инспекции - независими национални компетентни органи, отговарящи за безопасността на съоръженията, които ще проверяват мерките за безопасност, защита на околната среда и готовност за аварийни ситуации на нефтените платформи и дейностите, извършвани на тях. Ако даден оператор не спазва минималните стандарти, компетентният орган ще предприеме правоприлагащи и/или наказателни действия; в краен случай, ако операторът не се съобрази с наложените мерки, той ще трябва да прекрати сондажните или добивните дейности;

- прозрачност - на гражданите ще бъде предоставена контекстуална информация относно стандартите за ефективност на сектора и дейностите на националните компетентни органи. Те ще я публикуват на уебсайтовете си;

- действия при извънредни ситуации - компаниите ще изготвят планове за действие при извънредни ситуации въз основа на оценката на риска на техните платформи и ще поддържат на разположение средства, които да използват в случай на необходимост. Държавите-членки също така ще вземат предвид изцяло тези планове при изготвянето на национални планове за действие при извънредни ситуации. Тези планове периодично ще бъдат подлагани на проверка от отрасъла и националните власти;

- отговорност - компаниите, добиващи петрол и газ ще носят пълната отговорност за екологични щети, причинени на защитените морски видове и естествените местообитания. По отношение на щетите, причинени на водите, географската зона ще бъде разширена така, че да обхваща всички морски води на ЕС, заедно с изключителната икономическа зона (до около 370 км от бреговата линия) и континенталния шелф, който е под юрисдикцията на държавата-членка с брегова ивица. Относно щети, нанесени на водите, настоящата правна рамка на ЕС за отговорност за екологични щети е ограничена до териториалните води (до около 22 км от бреговата ивица);

- международни въпроси ЕК ще работи с международните си партньори за насърчаване прилагането на най-високите стандарти за безопасност в световен план;

- група на офшорните органи в ЕС - инспектори на офшорни дейности в държавите-членки ще работят съвместно, за да осигурят ефективен обмен на най-добри практики и да допринесат за разработването и подобряването на стандартите за безопасност.

Водещи

Най-четени