В тази планетна система е малко пренаселено сякаш 25.10 | 13:53

Цели седем планети се въртят около звездата си на разстояние колкото от Земята до Слънцето

От Антония Михайлова

Система със седем планети откриха астрономите около звездата джудже KIC 11442793. Тя се намира на 2500 светлинни години от нас и е рекордна по численост, но изследователите предупреждават, че там може да има още неоткрити планети.

Най-интересното в системата дори не е броят на планетите, които я населяват, а че всички те са разположени толкова близо до своята звезда, че се вместват в разстояние, колкото е това от Земята до Слънцето.

Планетната система е описана в две статии, публикувани в Arxiv.org. Едната е написана с помощта на доброволци, използвали сайта Planet Hunters (Ловци на планети). той е създаден, за да даде възможност на аматьори да преглеждат данните от космическия телескоп "Кеплер", чиято задача беше да открива екзопланети.

Тъй като данните са прекалено много, работещите по мисията учени са разработили компютърни програми, за да търсят с тях характерната промяна на светлината на звездата от преминаваща пред нея планета. "Това е първата система със седем планети от "Кеплер", открита с помощта на компютърна програма", каза авторът на статията Крис Линтот от Оксфордския университет.

Новооткритата планета е петата по ред от звездата. Тя я обикаля за почти 125 дни. Радиусът й е 2,8 пъти колкото на Земята и попада в семейство, в което вече има две планети колкото Земята, три суперземи и два по-големи обекта.

"Всъщност тя прилича на Слънчевата система с всички малки планети близо до звездата, а големите по-навън. Това обаче не е задължително правило" - каза съавторът Робърт Симпсън от Оксфордския университет.

Макар и да има прилики със Слънчевата система, всички седем планети са по-близо до звездата си и там е доста пренаселено. Системата обаче би трябвало да е стабилна. Още една звезда - HD 10180 може да има седем, дори девет планети.

Възможно е седем планети да има и звездата GJ 887C. Друг екип от астрономи от няколко европейски държави също е дал статия за седмата планета за публикация, допълва БТА.