Водородно захранване за следващите 100 години 30.08 | 13:00
Британски инженери снабдиха стара баржа със сигурна и евтина система за задвижване

И до днес един от най-ефективните и удобни начини за транспортиране на товари остава корабоплаването. Много от съвременните съдове обаче се захранват от дизелови мотори, които не разполагат нито със системи за филтриране на вредните газове, нито с модерни системи за контрол.
Учени от университета в Бирмингам решили да се захванат с решаването на този сериозен екологичен проблем. За целта те взели стара канална баржа и подменили дизеловия ѝ двигател с високоефективен електрически мотор и мощна батерия, зареждаща се от водородни горивни клетки.
През септември 2007 г. така "тунингованата" лодка, наречена Ross Barlow, е била пусната за тестване по дългата 3500 километра система от водни канали във Великобритания. Най-сериозното изпитание било изминаването на 105 километрова отсечка в продължение на четири дни.
В света на корабостроенето властват други правила, различни от тези в автомобилния и самолетния бранш, обясняват създателите на проекта. Тук теглото на практика няма значение за разлика от двигателната система. Нейният жизнен цикъл трябва да е поне толкова дълъг, колкото е този на самия съд.
Базирайки са на опита от други захранвани с електричество канални лодки, инженерите поставили на баржата мотор с постоянен магнит с мощност от 10 киловата. За да осигурят енергия за по-дълги пътувания, те добавили и водородна горивна клетка с мощност от един киловат, която захранва батерия, чиято мощност е 47 киловата.
Тази система била разработена първоначално под формата на UPS за нуждите на телефонните компании. В случая била използвана оловно-киселинна батерия, която била избрана заради лесната ѝ поддръжка, ниската ѝ цена и улеснено презареждане. Единственият ѝ недостатък – високото тегло - в случая е от пренебрежимо малко значение за лодките, плуващи в спокойните води на вътрешните канали.
Водородното захранване на горивните клетки на баржата е осигурено от система за съхраняване на хидрид, разработена от швейцарския изследователски институт Еmpa. Средата за съхранение се състои от прахообразна смес от няколко метала, която е поставена в стоманени контейнери. Металният прах абсорбира водорода, който може да бъде отделен впоследствие при нагряване. Баржата е снабдена и със соларен панел с мощност до 320 вата.
Инженерите изчисляват, че при тези показатели, ако лодката изминава до 650 километра годишно, по британските водни канали, то тя ще може да работи в продължение на 100 години, като зареждането ѝ с гориво ще бъде веднъж месечно.
Водещи
-
Гъбари изкарват една пенсия за 2 дни
Проблемът обаче е, че тези доходи са непостоянни, тъй като се изкарват за кратко само през...
16.06 | 17:40
-
Израелският премиер Бенямин Нетаняху заяви, че страната му е близо до победа в конфронтацията с Иран
Нетаняху допълни, че израелската авиация в момента контролира небето над Техеран и призова...
16.06 | 17:20
-
Софийска прокуратура обвини мъж, блъскал главата на приятелката си в пода 2
Образувано досъдебно производство
16.06 | 16:59
-
От "Български пощи" с важна новина за пратките
При промяна на ситуацията, информация ще бъде публикувана на сайта на "Български пощи“.
16.06 | 16:30
Най-четени
-
Алгафари към Радев: Безсмислените туристически пътувания, на гърба на социално слабите, са разхищение
Кампанията си има цена азЬЦДФЖГХЙКП683241 ?.МНБЖЦЬ
16.06 | 12:15
-
Черешите и ябълките със сериозен ценови скок
Цената на лимоните спада до 3,08 лева за килограм. Цената на черешите расте от 8 лева до 8,90...
16.06 | 14:00
-
Част от лекарствата започнаха да пристигат при нас с нови, естествено по-високи цени
Какво предстои?
16.06 | 12:45
-
Като във филм за машина на времето се почувстваха шофьорите у нас
Разбира се, от музея се шегуват, че магистралата е просто естественият артефакт, който води до...
16.06 | 12:30