Засякоха малка екзопланета, покрита с лава 20.07 | 14:47

Разположената на 33 светлинни години от нас планета е значително по-малка от Земята

От Георги Георгиев

Екип от астрономи от Университета в централна Флорида обяви, че е открил една от най-малките екзопланети, засичани до момента в дълбокия Космос. Според учените новооткритото небесно тяло обикаля в непосредствена близост до звезда червено джудже, отдалечена на 33 светлинни години от нас в посока на съзвездието Лъв.

Откритието е забележително поради факта, че то успява да "изстиска" възможностите на съвременните телескопи в търсенето на нови светове извън Слънчевата система. Огромната част от над 700-те екзопланети, открити от 1995 г. насам, са с гигантски размери в сравнение със Земята. В сравнение с част от тях дори Юпитер изглежда малка.

Новооткритата планета, наречена UCF-1.01, е с диаметър от около 8 300 километра. Това я прави с една трета по малка от Земята, чийто диаметър е средно 12 600 км. Откритието е направено с помощта на орбиталния телескоп Спитцер на НАСА, с който учените наблюдавали звездата GJ 436 в продължение на една година.

Те установили, че пред звездния диск периодично преминава малко небесно тяло, което намалявало нейната светимост с незначителна степен. За постижението на учените говори и фактът, че самата звезда свети изключително слабо и се вижда като бледа червена точка и през най-мощните телескопи.

Публикуваните от астрономите изчисленията показват, че UCF-1.01 определено не е приятно място за живеене по земните стандарти. Малката планета обикаля около звездата си за 1,4 земни дни и се намира на разстояние от 2,6 млн. километра от повърхността на GJ 436. За сравнение, ние се намираме на около 150 млн. км от нашата звезда.

От тези данни астрономите заключават, че температурите върху повърхността на планетата превишават 540 градуса по Целзий, което предполага, че най вероятно тя е покрита с лава и разтопени скали. За атмосфера и дума не може да става – ако са съществували всички газове, са били отдавна "издухани" от нейната повърхност.

Макар че самата UCF-1.01 не представлява интерес като обект, на който да се търси извънземен живот или един ден да се превърне във втори дом на човечеството, то самото ѝ откритие демонстрира способностите на модерната астрономия да открива далечни светове с размери, близки до земните.