Космическо фолио повишава безопасността на колите 21.03 | 19:57
Volkswagen използват специални пиезоелектрични сензори, за да разберат какво точно се случва по време на краш тестовe
Специален фолиев сензор, създаден в миналото да измерва налягането върху крилата на космически кораб по време на навлизането в земната атмосфера, днес ще помогне за направата на по-безопасни коли.
Инженери от германският автомобилен производител Volkswagen са трансформирали "космическото" фолио в нов супер тънък и прецизен сензор, способен да измери всяка деформация на колите по време на краш тестове.
Всичко започнало в началото на 90-те, когато инженерът от техническият университет в Берлин Пол Мироу и неговият екип работели върху европейския проект "Хермес" – подобен на совалка управляван от хора космически самолет за многократна употреба, който е трябвало да полети с френската ракета носител Aриана 5.
За да отчете разпределението на налягането върху крилата на "Хермес" при връщането му в атмосферата учените трябвало създадат сензор от ново поколение, тъй като стандартните инструменти били много обемни и създавали прекалено голямо съпротивление. Тогава екипът на Мироу потърсил отговора в специално пиезоелектрично фолио.
Пиезоелектричните материали притежават уникалното свойство да преработват механични процеси (като вибрации и налягане) в електрически импулси. Под формата на фолио тези материали могат да служат като изключително олекотени сензори, способни на покриват цялата повърхност на космическия кораб, без да нарушават неговата аеродинамичност. В случая инженерите от проекта Хермес създали фолиото с дебелина от 30 микрона (30 милионни от метъра).
Тестовете на новия материал преминали добре и през 1995 г. учените решили да го адаптират към земни приложения. Едно от тях включвало дори експерименти на дентална компания, която намазала кътник с пиезоелектрична боя. Така експертите успели да измерят силите, които четките за зъби оказвали върху зъбите по време на миене.
Едно от най-вълнуващите приложения е разработено от Volkswagen за нуждите на краш тестовете. Проблемът бил, че голяма част стандартните сензори биват унищожавани по време на теста, което правело трудно събирането на точна информация за случващото се при удара.
В случая инженерите на Volkswagen поставили тънките пиезоелектрични сензори в гъвкав полимерен филм, който бил нанесен повърхността на тестовия автомобил. При удар по време на теста сензорите се движели заедно с огъващият се метал, вместо да бъдат унищожени. С тяхна помощ специалистите успели да определят в кой момент коя част от колата се смачква и каква е степента ѝ на деформация.
Използвайки тази технология, германският производител се надява да подобри безопасността на бъдещите си модели коли.
Водещи
-
Пламен Димитров: Очаква се да има национална вълна от протести
“Социалното недоволство ще избухне и ние ще го водим”, закани се президентът на КНСБ.
26.12 | 18:00
-
Въвежда се задължителен тест за алергия преди боядисване във фризьорски салон от догодина
От бранша предупреждават, че някои от изискванията са непосилни и може да се стигне до...
26.12 | 18:00
-
При минус 8° спасиха двама премръзнали туристи под Черни връх
От агенцията уточняват, че става дума за мъже, които са били облечени с дънки, анцуг и по...
26.12 | 17:30
-
Печатницата на БНБ продължава работа и след въвеждането на еврото
Машините за банкноти са универсални и не се нарязват, сменят се само печатните форми
26.12 | 16:30
Най-четени
-
Сняг и заледени пътища затрудниха движението в страната 3
Засегнати бяха отделни населени места в областите Видин, Монтана и Враца.
26.12 | 10:15
-
Проф. Рачев: Очакват ни ледени дни в цялата страна
И посочи студен фронт на картата, който според него може да предизвика леки превалявания на...
26.12 | 13:00
-
Превалутирането блокира плащането на битови сметки за седмица
Блокаж на банковите плащания
26.12 | 09:59
-
Телевизиите в бясна конкуренция в новогодишната нощ
Много звезди и хубава музика ще има и в празничната програма на Нова тв. В навечерието на...
26.12 | 13:15