На кои планети може да има живот? 24.11 | 15:22

Учени класираха познатите планети, на които е най-вероятно да съществува извънземен живот

От iNews.bg

Сред извънземните светове, на които може да съществува живот, са луната на Сатурн - Титан, и екзопланетата Глийзе 581g, която се намира на 20,5 светлинни години в съзвездието Везни. Това твърди цитирано от BBC проучване на международен екип.

Учените са разработили две рейтингови системи за оценка на възможностите на познатите планети да приютят и развият извънземен живот. Резултатите от изследването са публикувани в сп. Astrobiology.

Авторите предлагат два различни индекса - Индекс на сходство със Земята (ESI) и Индекс на планетна обитаемост (PHI).

ESI индекса подрежда планетите и луните им в зависимост от физическите им прилики със Земята – големина, плътност и разстояние от звездата, около която кръжат.

Индексът на планетната обитаемост (PHI) взима предвид различни фактори, като вида на повърхността на планетата (скалист, замръзнал, с течни океани), състава на атмосферата и наличието и силата на магнитното поле.

Важен фактор в случая е и количествата енергия, които организмите на съответната планета могат да получават – независимо дали тя идва от местното слънце или се генерира във вътрешността на планетата вследствие на ядрени реакции или на триенето между пластовете, предизвикано от гравитацията на близко масивно тяло (какъвто е случаят с луната на Сатурн Европа)

Не на последно място PHI взима предвид химичния състав на повърхността – наличието на органични съставки (прости и сложни въглеводороди), както и присъствието на течни разтворители за осъществяването на необходимите за живота химични реакции.

Най-високата стойност на Индекса на сходство със Земята била 1,00 – естествено за самата Земя. На второ място е споменатата вече Глийзе 581g (в чието съществуване част от астрономите все още се съмняват) с 0,89, следвана от Глейзе 581d – друга екзопланета с индекс 0,74. На седмо място в списъка влиза планета с неблагозвучното име HD 69830 d – екзопланета с размерите на Нептун, която кръжи около звезда в съзвездието Кърма (Puppis). Тя е оценена с индекс 0,60, тъй като се намира в зоната, в която повърхностните температури са подходящи за възникване и поддържане на живот. Същата оценка има и Меркурий, а Марс е с индекс 0,70.

Индексът на планетна обитаемост показал други резултати. На върха на класацията застава Титан с 0,64 – най-голямата луна на Сатурн, а и в цялата слънчевата система. Тя е единствена от всички луни, която притежава собствена атмосфера. На второ място е Марс (0.59), следван от юпитерианската луна "Европа" (0,49), за която се предполага, че разполага с течен воден океан под дебелата ледена обвивка на повърхността си.

Интересен факт в случая е, че в топ десет попадат и газовите гиганти Юпитер и Сатурн (съответно на седмо и осмо място). Част от учените вярват, че част от атмосферата им притежава условията за зараждане и поддържане на живота.

Досега телескопът на НАСА "Кеплер", който бе пуснат в околоземна орбита през 2009 г., е открил над хиляда екзопланети. Астрономите се надяват, че в бъдеще ново поколение от телескопи ще може дори да засича следи от биологична дейност на екзопланетите или дори изкуствена светлина, излъчвана от селищата на извънземни цивилизации.

Индекс на сходство със Земята