Полетя първият „отпечатан“ самолет в света 30.07 | 10:28
Лазерното синтероване обещава революция във въздухоплаването
Инженери от университета в Саутхамптън са проектирали и построили първия в света "отпечатан" летателен апарат, създаден по технологията на лазерното ЗD синтероване, съобщават от учебното заведение.
Самолетът, носещ кодовото название SULSA (Southampton University Laser Sintered Aircraft), представлява безпилотно въздухоплавателно средство (UAV), чиято цялостна структура е била отпечатана по метода на синтеросването – процес на слепването на прахови частици в една обща маса при висока температура, генерирана в случая от лазер.
С тази технология са изградени всички основни елементи на самолета, в това число крилата, вградените плоскости за контрол на полета (елероните и опашната перка) и дори люковете за достъп до вътрешността му. Всеки един от тях е бил направен слой по слой от лазерна машина за синтероване, която произвежда пластмасови или метални обекти.
Голямо предимство на новата технология е, че при сглобяването на апарата не се използват никакви скоби за прихващане на елементите. Цялата екипировка била прикрепвана към корпуса на самолета благодарение на техниката за захващането им без допълнителни крепежни елементи (snap fit). Така целият самолет може да бъде сглобен буквално за минути без да са нужни иначе основни инструменти.
Самолетът се захранва с електричество, което му осигурява максимално тих полет със скорост до 160 км/час. Машината е с разпереност на крилата от 2 м и е екипирана с миниатюрен автопилот, разработен от д-р Мат Бенет, един от членовете на екипа.
В бъдеще технологията на лазерния синтеринг ще позволи на дизайнерите да създадат форми и структури, чиито техники за производство по принцип са скъпи.
Технологията позволява създаването и на сложни въздухоплавателни средства, които могат да изминат пътя от чертожната дъска до първия си полет буквално за дни. За сравнение конвенционалните материали и техники като например композитните материали отнемат месеци на производство, а всяка промяна в дизайна на самолетите води до значителни допълнители разходи – проблеми, което бива избегнато при новата технология.
Изследователите се надяват тяхната работа да възроди гениални идеи за въздухоплавателни средства, които са били развивани в миналото, но тяхното реализиране на практика се оказвало изключително трудно и скъпо с конвенционални средства.
Водещи
-
Николай Василев: Удължителният бюджет е като "слагането на резервна гума"
Нуждаем се от бюджетен обрат, който да ни върне на релсите, където бяхме през предишните 25...
16.12 | 19:59
-
ПСЖ е осъден да плати 60 милиона евро на Килиан Мбапе
26-годишният нападател първоначално претендираше за 263 милиона от бившия си клуб
16.12 | 19:40
-
КС допусна за разглеждане делата срещу отнетите правомощия на президента да назначава шефовете на ДАР, ДАНС и ДАТО
В заседанието участваха 12 съдии, които гласуваха единодушно
16.12 | 19:20
-
Желязков в Хелзинки: Сигурността на Източния фланг трябва да бъде повишена
Министър-председателят е в Хелзинки за срещата на върха на държавите членки на ЕС по Източния...
16.12 | 19:00
Най-четени
-
Politico: Лидерите на България и още 7 страни от ЕС искат пари, т.к. руската заплаха се засилва
Според властите им разходите за осигуряване на сигурността в региона не трябва да се поемат от...
16.12 | 14:45
-
Скъпотия? Ето кой плаща най-здраво за ЧНГ
Данните показват, че огромна част от туристите са направили своите резервации още през...
16.12 | 12:45
-
Александър Колячев: КЗП следи цените на 5 млн. продукта ежедневно 2
И посочи, че зелето е чудесен традиционен продукт, който в момента е на добра цена.
16.12 | 12:15
-
Седем са кандидатите за европейски прокурор от България
Срокът за кандидатстване беше от 24 ноември до 12 декември
16.12 | 14:20