Полетя първият „отпечатан“ самолет в света 30.07 | 10:28
Лазерното синтероване обещава революция във въздухоплаването

Инженери от университета в Саутхамптън са проектирали и построили първия в света "отпечатан" летателен апарат, създаден по технологията на лазерното ЗD синтероване, съобщават от учебното заведение.
Самолетът, носещ кодовото название SULSA (Southampton University Laser Sintered Aircraft), представлява безпилотно въздухоплавателно средство (UAV), чиято цялостна структура е била отпечатана по метода на синтеросването – процес на слепването на прахови частици в една обща маса при висока температура, генерирана в случая от лазер.
С тази технология са изградени всички основни елементи на самолета, в това число крилата, вградените плоскости за контрол на полета (елероните и опашната перка) и дори люковете за достъп до вътрешността му. Всеки един от тях е бил направен слой по слой от лазерна машина за синтероване, която произвежда пластмасови или метални обекти.
Голямо предимство на новата технология е, че при сглобяването на апарата не се използват никакви скоби за прихващане на елементите. Цялата екипировка била прикрепвана към корпуса на самолета благодарение на техниката за захващането им без допълнителни крепежни елементи (snap fit). Така целият самолет може да бъде сглобен буквално за минути без да са нужни иначе основни инструменти.
Самолетът се захранва с електричество, което му осигурява максимално тих полет със скорост до 160 км/час. Машината е с разпереност на крилата от 2 м и е екипирана с миниатюрен автопилот, разработен от д-р Мат Бенет, един от членовете на екипа.
В бъдеще технологията на лазерния синтеринг ще позволи на дизайнерите да създадат форми и структури, чиито техники за производство по принцип са скъпи.
Технологията позволява създаването и на сложни въздухоплавателни средства, които могат да изминат пътя от чертожната дъска до първия си полет буквално за дни. За сравнение конвенционалните материали и техники като например композитните материали отнемат месеци на производство, а всяка промяна в дизайна на самолетите води до значителни допълнители разходи – проблеми, което бива избегнато при новата технология.
Изследователите се надяват тяхната работа да възроди гениални идеи за въздухоплавателни средства, които са били развивани в миналото, но тяхното реализиране на практика се оказвало изключително трудно и скъпо с конвенционални средства.
Водещи
-
Слави: Истината е, че България вече е равноправен член на Европейския съюз
Една държава не върви напред със страх, а върви напред със разум и с гордо вдигната глава,...
04.06 | 20:46
-
Хампарцумян: На 1.01.26 си измиваме очите, изкъпваме се хубаво, вече ще сме с по-високо самочувствие
Ние сме едно много малко парченце от еврозоната, заяви финансистът
04.06 | 20:30
-
Кирил Петков: Асен Василев наложили финансова политика, довела ни до еврото
Днес дойде информация, че строежът на магистралната отсечка Русе-Бяла, ще бъде взет от фирма...
04.06 | 20:15
Най-четени
-
Желязков: Ще дадем всички гаранции, че няма да има недобросъвестни търговски практики
И съобщи мерките, които правителството предприема.
04.06 | 11:30
-
ЕК: България е готова да приеме еврото от 1 януари 2026 г.
Това се казва в огласения днес конвергентен доклад от Еврокомисията за България
04.06 | 14:12
-
Асен Василев: Изпълнихме мечтата си да бъдем равни на другите европейски народи
Смятаме, че това правителство е вредно за България, коментира той предстащия вот на недоверие,...
04.06 | 15:30
-
Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов с коментар преди излизането на конвергентния доклад
Той коментира и протеста срещу еврото, който блокира центъра на София.
04.06 | 10:59