Половината от фирмите у нас не инвестират в иновации 01.08 | 20:16

Причините са липсата на пари и административните пречки

От Ралица Стоянова

53% от българските фирми не инвестират иновации, сочи проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП).

Около 18% от компаниите считат, че иновациите не са приложими за техния бизнес, а 2% от фирмите посочват, че нямат необходимост при осъществяване на дейността от внедряване на научни разработки. 27% от фирмите, които използват вече иновации, като от тях най-много са внедрените собствени разработки.

Най-голям дял сред причините за липса на иновации сред бизнеса са: административната тежест и необходимостта от собствени средства за банкова гаранция или съфинансиране и др. при проектите по ОП "Конкурентоспособност”, несигурността на икономическата среда и липсата на финансови ресурси. Последните две пречки намират проявление и в склонността на бизнеса за отделяне на средства за иновации.

Най-голям е делът на фирмите (28%), които биха заделили до 5% от печалбата си за тази дейност, а едва 5% от фирмите биха отделили повече от половината от печалбата си за иновационни дейности.

 60% от фирмитр са заявили готовност за сътрудничество с научни институти или университети, докато 40% нямат намерения за осъществяване на съвместни дейности с тези институции.

Членовете на БТПП считат, че водещи за повишаване на иновационната дейност на бизнеса в страната са промени в условията за финансиране на иновации по ОП "Конкурентоспособност”, така че да станат привлекателни за бизнеса (според 67%), а и въвеждане на данъчни и други стимулиращи мерки (според 64%).

 Около 40% отбелязват, че е необходима по-голяма активност на научните среди и популяризиране на научните разработки, а над една трета - необходимост от по-добро управление на Национален иновационен фонд, Национален фонд "Научни изследвания” и засилване на публично-частното партньорство.

 Анкетата е проведена през юли сред членовете на БТПП. Основният дял от фирмите, участващи в нея, са от промишлеността (60%), следвани от сектора на услугите (22%) и работещите в търговията (18%).

Водещи

Най-четени