Самолетите на бъдещето ще улавят част от собствената си енергия 24.02 | 13:16
При приземяването си самолет с големината на Airbus 320 може да генерира електричество с мощност до три мегавата

Бъдещите самолети ще задоволяват част от енергийните си нужди посредством събиране на енергия от въртенето на колесниците при кацане и преработването ѝ в електричество, твърдят инженери от Университета "Линкълн", Великобритания.
Събраната по този начин енергия може да се използва за рулирането по пистата, което ще намали нуждата от използването на реактивните двигатели на земята. Очакванията са методът да спести значителни количества керосин, което да намали вредните емисии и най-важното - ще намали шумовото замърсяване на летищата.
При приземяване кинетичната енергия, генерирана от спирачните системи на самолета, се губи под формата на топлина от триенето на спирачните дискове. Идеята на учените е тя да да бъде улавяна и преобразувана в електричество чрез система от електромагнитни мотори/генератори, вградени в колесниците. Добитото електричество ще бъде съхранявано и използвано впоследствие за рулиране по пистата.
Създаването на подобна работеща система може да изпълни една от целите на Европейския съвет за изследвания в областта на аеронавтиката (ACARE), според която до 2020 г. авиоиндустрията в Европа ще трябва да произвежда самолети, които могат да рулират, без да използват реактивните си двигатели.
"Ако следващото поколение самолети, които ще се появят през идните 15-20 години, успее да вгради подобна технология, това ще донесе огромни ползи, особено за хората, които живеят в близост до летищата", казва ръководителят на проекта проф. Пол Стюард. Към момента комерсиалните самолети прекарват много време на земята при включени шумни реактивни двигатели.
Учените изчисляват, че например при приземяване самолет от ранга на Airbus 320 може да генерира кинетична енергия, от която в пиковия момент да бъдат произведени до 3 мегавата електричество. За да се оползотвори, обаче, на практика тази енергия, ще трябва да бъдат преодолени значителни технологични трудности, които правят днешните системи недостатъчно ефективни или са прекалено скъпи за инсталиране.
Водещи
-
В ГДБОП разследват първа измама, свързана с превалутирането заради еврото
Жена е измамена в онлайн платформа
22.08 | 18:00
-
Фестивал в София по случай Деня на независимостта на Украйна
Интеграционно-образователния център "Украински Вулик" и Столичната община канят гражданите в...
22.08 | 17:45
-
Проучване: Британците обсъждат времето по 56,6 часа на година
Резултатите от допитването подчертават неизменното увлечение на нацията по климата на фона на...
22.08 | 17:29
-
Шофьорът на АТВ-то, помлял петима в Слънчака, остава в ареста за постоянно
Ако бъде признат за виновен по най-тежкото обвинение, Наказателният кодекс предвижда от 15 до...
22.08 | 17:15
Най-четени
-
Още м.г. въжето на парашута, който се скъса, е било разнищено?
При инцидента с парасейлинг загина 8-годишно момченце, падайки от височина 40-50 м в морето
22.08 | 10:00
-
Отиде си Васил Кожухаров, гласът от култови филми и дублажи
Тъжната новина съобщи във Фейсбук актрисата Милена Живкова
22.08 | 14:40
-
Протести в София и Бургас заради Никола, който помете с АТВ петима души в Слънчев бряг
Как да обясним на другото дете на дъщеря ми, че майка му никога няма да се върне. Кой ще го...
22.08 | 11:00