Самолетите на бъдещето ще улавят част от собствената си енергия 24.02 | 13:16

При приземяването си самолет с големината на Airbus 320 може да генерира електричество с мощност до три мегавата

От Георги Георгиев

Бъдещите самолети ще задоволяват част от енергийните си нужди посредством събиране на енергия от въртенето на колесниците при кацане и преработването ѝ в електричество, твърдят инженери от Университета "Линкълн", Великобритания.

Събраната по този начин енергия може да се използва за рулирането по пистата, което ще намали нуждата от използването на реактивните двигатели на земята. Очакванията са методът да спести значителни количества керосин, което да намали вредните емисии и най-важното - ще намали шумовото замърсяване на летищата.

При приземяване кинетичната енергия, генерирана от спирачните системи на самолета, се губи под формата на топлина от триенето на спирачните дискове. Идеята на учените е тя да да бъде улавяна и преобразувана в електричество чрез система от електромагнитни мотори/генератори, вградени в колесниците. Добитото електричество ще бъде съхранявано и използвано впоследствие за рулиране по пистата.

Създаването на подобна работеща система може да изпълни една от целите на Европейския съвет за изследвания в областта на аеронавтиката (ACARE), според която до 2020 г. авиоиндустрията в Европа ще трябва да произвежда самолети, които могат да рулират, без да използват реактивните си двигатели.

"Ако следващото поколение самолети, които ще се появят през идните 15-20 години, успее да вгради подобна технология, това ще донесе огромни ползи, особено за хората, които живеят в близост до летищата", казва ръководителят на проекта проф. Пол Стюард. Към момента комерсиалните самолети прекарват много време на земята при включени шумни реактивни двигатели.

Учените изчисляват, че например при приземяване самолет от ранга на Airbus 320 може да генерира кинетична енергия, от която в пиковия момент да бъдат произведени до 3 мегавата електричество. За да се оползотвори, обаче, на практика тази енергия, ще трябва да бъдат преодолени значителни технологични трудности, които правят днешните системи недостатъчно ефективни или са прекалено скъпи за инсталиране.

Най-четени