И какво от това, че баба Нина ще разбира фактурата? 13.02 | 18:08

Сметките, които плаща българинът за битови услуги, са сред вечните теми

От Елена Коцева

От един месец българското общество се тресе, в буквалния смисъл на думата, от два проблема. Не омаловажавам в никакъв случай останалите проблеми като досието Буда, нито обоснованото предположение "Хизбула", референдума и смените на министрите.

Това, което успя да изкара българина на улицата в 15 града на страната, бяха високите сметки за ток. Преди това се завъртя и скандала декемврийските сметки на "Топлофикация – София".

Сметките, които плаща българина за битови услуги, са сред вечните теми, които се завъртат по график – всяка година по едно определено време. След неизчистените улици и снежната блокада, и след кампанията Българската коледа, включително пострадалите от пиратки и натровените и препили по празниците в "Пирогов", идва ред и на сметките за парно. След това и на тока. Такъв е обичайният график за отчитане на домакинствата.

И в това отношение не мога да не се съглася с думите на шефа на столичното парно, който на пресконференция преди две седмици каза, че всяка година, всеки януари се прави проверка на сметките за декември. Някои години са се правили и по две проверки. Лично аз имам подозрението, че сметката за заплатите на проверяващите, отново я плащам аз, т.е. ние – данъкоплатците.

И така години, май повече от 20 години вече.

И точно както всяка една година вълната на недоволството ще се разбие в стабилния вече бент на проверки и комисии, които няма да установят на практика нищо. И българинът ще продължи да си плаща недопустимо високата цена по фактури. До следващия януари. Тази година може и да се вдигне повече и по-дълготраен шум поради наближаващите избори.

Но резултатът мисля, че вече е ясен. От два дни всички – министри, представители на комисии и шефове на ЕРП-та и т.н. - уверяват, че гражданите трябва да бъдат просветени, а изписаното с малки букви по фактурите трябва да бъде ясно. т.е. Управниците ни, а и тези, които доставят парно, топла вода и електричество до моя дом, смятат, че аз, лично аз, а и всеки един българин лично, е недоволен най-вече, защото не знае за какво точно плаща високата цена.

Недоволството явно според тях се дължи, че съседката ми, 74-годишната баба Нина, не разбира фактурата си и не е наясно с точните механизми, закони, членове, алинеи, наредби и експертни формули, по които монополите намират основание да й поискат, примерно, 100 лв?

И че когато на баба Нина й стане ясна разликата между "достъп на електропреносната мрежа ВН", "пренос през разпределителната мрежа НН" и "пренос през електропреносната мрежа ВН" /три произволно извадени от мен компонента от фактурата на ЧЕЗ/, тя вече с благодарствена песен на уста ще отиде и ще си плати.

И с една разяснителна кампания и просвещаване на целокупното българско население виковете на недоволство ще преминат в хвалебствени дитирамби.

За да бъде осигурен обаче процесът на разпространение на информацията, от която се нуждае баба Нина, отговорните институции ще трябва да обявят обществена поръчка или конкурс, по възможност по европейска програма, за да отчетат по-високо процент усвояемост на средствата, и така да намерят най-подходящия ПР експерт, който да просвещава целокупното население и да рекламира монополите.

А за да се постигне дълготраен и пълен публичен ефект, може и не едно лого, а няколко нови да се измислят дори.

И всъщност... на новото рекламно лого на България не липсват ли само картинката на електромер, водомер и радиатор, за да изобразява действително всичко родно – неизменно и неотменимо?

Лично мен ни най-малко не ме интересува разликата между пренос през разпределителната мрежа НН" и "пренос през електропреносната мрежа ВН". Нямам никакво желание да бъда информирана за това как точно топлофикация поддържа топла водата.

Това, което ме интересува е защо комуналните сметки, които аз лично съм платила, само за своето потребление за миналия месец са равни на тези, които е платило четиричленно семейство във Виена.  

Най-четени