Еротични истории от епохата на Ренесанса 29.11 | 14:11

„Декамерон“ на "Българска армия" ни потапя в света на Джовани Бокачо

От Мартина Панайотова

Флоренция, 1348 г. Чумната епидемия върлува по красивите средиземноморски улици, а нейната вярна свита – злокобните гарвани – безпристрастно се грижат за онова, което тя е оставя след себе си. 7 момичета и 3 момчета се опитват да избягат от чумата и от ужаса, който тя носи на прочутия италиански град и предприемат едно бягство в света на въображението. И тогава започват едни разкази...

Първата асоциация с "Декамерон" са часовете по литература в училище, а втората – изключително забавният хумор и сладката еротика, които бликат от класическото произведение на Бокачо.

Днес светът на ренесансовия писател оживява, по-богат отвсякога, на сцената на театър "Българска армия". Режисьор на едноименната постановка е Диана Добрева, която продължава класическата линия, която пое с "Медея" и продължи с "Макбет" и "Казанова".

Въпреки краткото време за репетиции, с което разполага Добрева, (по-малко от два месеца), резултатът е удивителен. От стоте истории, съдържащи се в оригиналния сборник, в постановката място намират шест разказа, пет от които комични, а последната – трагична.

Още от самото начало на спектакъла силно впечатление правят сценографията и костюмите, които потапят зрителя в епохата на ранния италиански Ренесанс. Играта на актьорите, въплътени в метафоричните гарвани е изключително образна, като те запознават публиката с обстановката и околната среда – именно времето, в което чумната епидемия е в своя апогей. Фокусът се измества и се съсредоточава в изолираното дворцово пространство, където главните герои са се събрали и започват да се надпреварват кой ще разкаже по-интересната история.

2d44bd54-775a-2014-0423-e982580fc582

Всички, на които ставаме свидетели, носят именно духа на "Декамерон" - притчи и легенди, целящи да осмеят римокатолическата църква и на уж целомъдреното флорентинско общество, като нагледно показват истинската им същност.

На сцената оживяват, превърналите се в класики, истории за глухонемия, който попада в метоха при монахините; за отеца, който притежава удивителната способност да превръща хорските жени в кобили, като им поставя една много специална "опашка"; за благоверната съпруга на гондолиера, която съвсем случайно е скрила съседа в бъчвата в хола; за благоверната жена, която предлага своите "фукачи" на съседското момче: на благочестивия монах, отдал се на изгнаничество, които разкрива на едно амбицирано да служи на Бога момиче по какъв начин неговия "дявол" трябва да бъде напъхан в нейния "ад".

024af0cc-0c45-cca3-d63b-99960b4fdb81

Решени като разказ в разказа, различните етюди, всеки от които носи свой индивидуалистичен почерк, ще ви накарат да се разсмеете искрено. Богатата образност се получава от комбинацията на актьорската игра с изпипана хореография, правена в симбиозна с музиката. Околното пространство също е мултифункционално, като за различните истории актьорите използват няколко различни реквизита. Езикът също е образен и богат, като се приплита дори с оперно пеене, (с което Антоанета Добрева – Нети), се справя отлично.

Всъщност, добрата хореография, дело на Таня Соколова, играе още една много важна роля – благодарение на нея, актьорите съумяват да предадат всички силно еротични моменти на сцената, без постановката да става пошла и арогантна.

ff1c6752-2ea8-a318-2f46-b2adff55438c

Както казах, сценарият съдържа шест истории, последната от който се отличава значително – тя с е с подчертано драматичен характер, а времето, в което е разположена е значително по-дълго, от дължината на предходните. В нея централният образ е поверен на Радина Кърджилова, на която драмата си й отива от край време. Тя пресъздава Изабета – печалната девойка, чиито любим бива убит и върху чиято глава посява босилеков храст, за който се омъжва.

С началото на тази история, настроението на постановката драматично се променя. Трагичният й характер добавя определена тежест към лековатото настроение, което предходните истории са придали на зрителя, което може да бъде възприето и като ефект и като недостатък. Живописната образност обаче си остава все така силна и това пази от разочарования.

5027b2f7-a9fa-07c3-0b38-bcb1c6443300

Като обобщение може да се каже, че "Декамерон" е постановка, която би се харесала на всеки вкус и възраст. Лека, забавна и колоритна, тя с лекота отвежда зрителя в един чуден свят от миналото, превърнал се в ключов отрязък от цялостната човешка история на изкуството.

В ролите ще видите: Анастасия Ингилизова, Ангел Грнов, Антоанета Добрева - Нети, Борислава Костадинова (гост), Веселин Анчев, Георги Къркеланов, Гергана Данданова, Екатерина Стоянова, Иван Радоев, Милен Миланов, Мирослав Косев Радина Кърджилова, Мимоза Базова, Стефка Янорова, Тигран Торосян.

Сценография и костюми - Нина Пашова, музика - Петя Диманова (гост), хореография - Татяна Соколова (гост).

Официалната премиера е днес, 29 ноември от 19 часа в театър "Българска армия".

Водещи

Най-четени