Увеличават се приходите от използване на лицензирана музика у нас 08.08 | 15:06

Данните са от доклад на ПРОФОН, организацията на музиканти и продуценти

От Деляна Петкова

Певците и музикантите у нас получават повече пари от авторските права на своите произведения през първото полугодие. Това показа докладът на ПРОФОН – организацията на артистите-изпълнители и музикални продуценти.

Приходите от авторски права се оказват все по-важни за музикантите у нас - по данни на организацията продажбите на българска музика през 2010 г. намаляват с 85%, се казва още в документа. По тази причина и артистите разчитат все повече на средствата, които получават, когато в някоя медия или в търговски обект използват техните произведения.

В периода януари - юни 2011 г. от използване на музика от страна на радиостанции, телевизии, заведения, ресторанти, хотели и др. са събрани близо 3 млн. лв. за носителите на сродни на авторското права в музиката – певци, музиканти, звукозаписни компании и лейбъли, допълват от организацията.

Като цяло бизнес средата за правоносители се подобрява, що се отнася до възнаграждения за използване на звукозаписи и видеоклипове, показа още докладът, озаглавен "Тенденции в колективното управление на правата на артистите-изпълнители и музикални продуценти в България през 2011 година”.

Рязко са се увеличили и приходите за правоносителите, след като от началото на годината ПРОФОН е изплатила близо 2,6 млн. лв. за българските и чуждестранни музиканти и звукозаписни компании или средно по 14 200 лв. на ден.

Това е резултат и от рекордното разпределение на възнаграждения на обща стойност 5,5 млн. лв., което дружеството обяви в края на миналата година.

От началото на годината ПРОФОН е лицензирала използването на музика в над 100 медии у нас (интернет, радиостанции и телевизии), както и в над 2 500 търговски и туристически обекти. Само за първите шест месеца, приходите за музиката в заведения, ресторанти, хотели и магазини формират 766 хил. лв., което е повече от възнагражденията от сектора, генерирани за цялата 2010 г. (755 хил. лв.).

Причина за това е по-активното поведение и добрата комуникация на организацията в лицензирането на защитения репертоар, използван в тези обекти – със съдействието на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) и регионалните ѝ структури са проведени срещи с представители на туристическия бранш в 12 града.

Докладът показа още, че от началото на годината членската маса на организацията се увеличава с 22. Има и някои промени в Управителния съвет на дружеството и разширяването на партньорските взаимоотношения със сродни организации от целия свят.

Водещи

Най-четени