Вече 15 години столицата има метро 28.01 | 14:55
На днешния ден през 1998 е пусната първата отсечка

Днес се навършват 15 години от пускането на първата отсечка на столичното метро. Тя е с дължина 6,5 км и пет станции.
През септември 1999 г. е открита шестата метростанция - "Опълченска", а на 31 октомври 2000 г. метростанция "Сердика" на пл. "Св. Неделя", като общата дължина на трасето на първия метрорадиус е 8,1 км със 7 метростанции.
На 20 април 2003 г. действащия участък се свърза с ж. к. "Обеля" с нов участък от 1,8 км. По този начин общата дължина на първия метрорадиус от ж. к. "Обеля” през ж. к. "Люлин” до пл. "Св. Неделя” достига 10 км с 8 метростанции, а превозените пътници нарастват до 80 хил. пътника на ден.
Проектирането и строителството на първия метрорадиус е изпълнено изцяло от български фирми.
Оборудването на основните системи за управление и функциониране в по-голямата си част е от водещи световни фирми като Сименс, Ериксон, Елин, Алкател, Отис, Капш и др.
С вносна елементна база от български фирми е изпълнено диспечерското управление на метрото, като софтуерното обезпечаване е изцяло българско.
За периода 2005 – 2009 г. на етапи е построена основната част от източния радиус на първия метродиаметър от пл. Св. Неделя до ж. к. Младост 1 с дължина 8 км и 6 метростанции.
На 8 май 2009 г. е въведен в експлоатация участъка "жк. Младост 1 – Стадион Васил Левски”. Централната част от това трасе с дължина 2,0 км и 1 метростанция (СУ Св. Климент Охридски) е въведена в експлоатация през септември 2009 г.
През 2008 г., на база схемата за развитие на линиите на метрото от ОУП, е разработена Краткосрочна програма за развитие на метрото до 2015 г.
За реализацията на тази програма от 2009 г. поетапно започва изграждането на втория метродиаметър, като основната част от него е включена в ОП "Транспорт” за финансиране от Европейския фонд за регионално развитие с местно съфинансиране.
През 2009 – 2010 г. започват следващите два участъка от разширението на метрото, финансирани от Кохезионния фонд на Европейския съюз и местно съфинансиране чрез заем от Европейската инвестиционна банка.
Съгласно Краткосрочната програма до 2013 г. метрото трябва да има завършени основните части от две линии по най-натоварените направления на града, с обща дължина 31 км и 27 метростанции и дял в системата на градския транспорт над 25 %.
От 31 август 2012 г. това разширение е факт, като метрото дневно превозва над 330 хил. пътника.
До 2015 г. се предвижда да се реализират отклонения в периферията на тези линии за обхващане на по-голяма част от основните жилищни райони на града и да започне строителството на третата линия.
Архитектурните решения на метростанциите в градовете, където има метрополитени се налагат като основни елементи на урбанизираната градска среда.
Те представляват най-характерните и запомнящи се части на метрото и обикновено отразяват времето, в което се строи съответния участък или характерни особености на района, през който преминава трасето.
Макар оформлението на станциите да представлява едва около 2,5 – 3 % от стойността на обекта, именно те оказват естетическо въздействие върху пътниците, създават уют и оформят образа на метрото.
Поради тази причина оформянето на метростанциите е извършено по оригинални индивидуални проекти на съвременни архитектурни решения.
Водещи
-
Радостин Василев: Костадинов може да управлява България само и единствено с ГЕРБ
Според него още в първия ден на този парламент е имало мнозинство срещу Пеевски и Борисов
18.06 | 20:45
-
Виждали ли сте го? Полицията в София издирва 16-годишно момче
Емил Антонов е напуснал дома си на 12 юни около 9:30 часа и оттогава е в неизвестност
18.06 | 20:30
-
Проф. Михайлова: Президентът не е само обединител, но и политически активно лице
Важно е действащите политици да намерят път първо към себе си, после и към хората, отбеляза тя
18.06 | 20:00
Най-четени
-
Радев отвърна на Борисов: Твърдението му е цинично и невярно
Според Борисов заради президента българите, евакуирани от Израел, са върнати у нас с...
18.06 | 13:40
-
София: При санитарен минимум 80 спешни екипа, ние имаме 10-12
„На дневното дежурство в този ден са били 10 линейки и на нощното са били 10 линейки“, каза...
18.06 | 10:18
-
ДБ ще внесе законопроект екотаксите да не бъдат увеличавани
Поскъпването им ще доведе до вдигане цените на електроуредите и до ненужна инфлация, каза в...
18.06 | 15:30
-
Радев: България може да е регионален фактор със стратегии
Просперитетът на всяка държава зависи от функционирането на приобщаващи политически и...
18.06 | 11:45