Дължим златото на сблъсък с друга планета 11.12 | 16:17

Твърдението направиха група американски учени

От Любомир Тасев

Всичкото злато, което добива човечеството, дължи своята поява на Земята на космическа катастрофа – стълкновение на нашата планета с друго космическо тяло с размерите на Плутон.

Твърдението направиха група американски учени в статия, публикувана в списание Science.

Авторите на изследването – Уилям Ботке от Института за изследване на Луната към НАСА и негови колеги – отбелязват, че при формирането на планетите тежките елементи, близки по свойства до желязото, като платина, паладий, кобалт, молибден, иридий, осмий, злато и други, се концентрират в ядрото на планетата.

"Така не би следвало да има злато в земната кора, откъдето можем да го добиваме," казва Ричард Уокър от университета в Мериленд.

Само че фактът, че добивът на метали процъфтява от хилядолетия свидетелства, че вече след формирането на мантията и ядрото някакви процеси са довели до обогатяване на кората на планетата с тежки елементи.

Възможно е металите да са попаднали на Земята в резултат на "тежка метеорна бомбардировка" на късни етапи от формирането на Слънчевата система. Но за учените остава неясно дали е имало един единствен удар с друг космически обект или продължителен метеоритен "дъжд".

Ботке, Уокър и техните колеги изчислили параметрите на космическия обект от вероятния сблъсък с помощта на компютърно моделиране. Резултатите показват, че става въпрос за тяло с диаметър от 2,5 до 3 хил. километра, което съответства на размерите на Плутон.