Съдът отмени глобата от 125 хил. лв., наложена на Хиполенд от КЗК 18.05 | 17:31
Антимонополната комисия е разсъждавала нелогично по казуса, приемат магистратите
Фирмата за детски стоки "Хиполенд" не е нарушила Закона за защита на конкуренцията със заблуждаваща потребителите реклама. Комисията за защита на конкуренцията е тълкувала превратно фактите, за да я санкционира със 124 590 лв. Това се вижда от решението на Административен съд София област, пред който дружеството е обжалвало глобата си. Освен че отменя имуществената санкция, съдът постановява КЗК да плати на "Хиполенд" 4100 лв. такси и разноски по делото.
Компанията попадна под ударите на антимонополната комисия през ноември 2020 г., след като по време на летните протести срещу правителството собственикът й Мариан Колев открито застана на страната на недоволните. Повод за реакцията на Колев бе, че синът му бе сред "респектираните" от полицията демонстранти. След това обаче фирмата стана обект на масирано внимание и проверки от НАП, митниците, МВР, Държавната агенция по метрология.
От съдебния акт става ясно, че производството срещу "Хиполенд" стартира по сигнал на гражданин от 14 април м.г., че компанията прави промоционална кампания за продукти, без да уточни, че количествата им са ограничени. КЗК прави извод, че наистина посланията на дружеството за промоцията са заблуждаваща реклама, тъй като в голяма част от каналите за комуникация - Facebook, Instagram, Gооglе, онлайн магазина и съобщенията по имейл до клиентите нямало указание, че количествата на промотираните продукти са ограничени. И макар и в сайта на компанията да пишело, че "Хиполенд" не гарантира изрично наличността на стоката към момента на приключване на поръчката", там пишело също, че стоките можело да се купят и от физическите магазини. Според КЗК това послание се възприемало от потребителя в буквален смисъл, като оставяло впечатлението, че ако покупката не може да се осъществи в онлайн магазина, то продуктът можело да бъде купен във всеки физически магазин през целия период на промоцията. Според комисията хората щели да ходят до магазините да търсят исканите продукти, и като не ги намерят, щели да си купят други.
Съдът: КЗК разсъждава нелогично
Съдия Георги Николов обаче смята, че КЗК е приложила неправилно закона и не е преценила доказателствата. За да се приеме, че една реклама е заблуждаваща, едновременно трябва да са изпълнени три предпоставки - да има реклама, посланието й да е подвеждащо, да повлияе на икономическо поведение на субектите, като по този начин да нанася, или да е способно да нанесе вреди на конкурент.
Според съда рекламното послание на "Хиполенд" не покрива характеристиките на заблуждаваща реклама. Съдията приема, че на потребителите в сайта на "Хиполенд" коректно се предоставя информация за наличностите - когато даден продукт го има, бутонът "налично" е активен. "Несъмнено желаещият да закупи промоционалната стока се явява надлежно информиран за нейната липса", обяснява съдът. И допълва, че посланието, че магазинът не гарантира изрично наличността на стоката към момента на приключване на поръчката е пределно ясно. Магистратът обяснява и азбучния принцип на промоциите - те предполагат ограниченост на количествата и това именно е логичното разбиране на всеки потребител.
"Нелогично звучи съждението на КЗК за създаване на впечатление у потребителя за неограниченост на предлаганите стоки в рамките на промоцията. В тази връзка в икономическата теория съществува един основен принцип - "ограниченост на ресурсите", който се проявява в липсата на баланс между потребностите на хората и средствата за тяхното удовлетворяване. Т.е. каквато и продуктова наличност да е притежавал към момента на стартиране на промоцията търговецът, вероятността от нейното изчерпване предвид стимулираното търсене, хипотетично би могла да бъде изчерпана", обяснява съдът.
И допълва, че в кампанията участват 2550 броя от 99 артикула. В последния ден е имало останали 1558 броя от 93 артикула, т.е. не може да са приеме, че не е било осигурено достатъчно количество от рекламираните стоки в рамките на цялата кампания.
Решението на съдия Николов не е окончателно и може да се атакува пред Върховния административен съд, пише "Сега".
Водещи
-
Очаква се леко повишение в цените на лекарствата без лекарско предписание през 2025 година
"Всяка година лекарствата без лекарско предписание имат леки корекции в цените нагоре. Това ще...
24.01 | 18:01
-
Управляващи и опозиция си отправиха взаимни обвинения за това кой е отговорен България да е извън еврозоната ОБЗОР
България ще влезе в еврозоната, а правителството ще иска конвергентен доклад още февруари,...
24.01 | 17:40
-
БДЖ пуска допълнителни влакове до Перник заради фестивала „Сурва“
С цел гарантиране на удобното придвижване на клиентите си, националният железопътен превозвач...
24.01 | 16:57
-
Депозитите на домакинствата у нас са нараснали с 11,8 на сто през миналата година
Депозитите на нефинансовия бизнес достигат 46,918 млрд. лева към края на месец декември 2024...
24.01 | 16:45
Най-четени
-
Възраждане: Еврозоната отнема животи вече и то още не сме влезли вътре
По думите му, бившият премиер Бойко Борисов е обявил, че през февруари ще бъде подаден...
24.01 | 11:30
-
Йорданов: Благодарение на ИТН, БСП и ГЕРБ здравият разум се завръща
От ИТН са категорични, че България не е готова за еврозоната.
24.01 | 10:45
-
Бившият финансов министър Асен Василев разкритикува остро твърденията за "дупка" в бюджета
"Теменужка Петкова вчера съобщи за приходи от 3,684 милиарда лева и разходи от 3,277 милиарда...
24.01 | 15:45
-
Рут Колева излезе с остра критика към NOVA заради участието на Константин Игнатов в предаването "Черешката на тортата"
"Константин Игнатов не е просто случаен участник в OneCoin – той е ръководител след...
24.01 | 13:14