Богатата Швеция отвори магазини за бедни 06.12 | 11:00
Мисия "Храна", предлага продукти на суперниски храни на хора, чиито доходи са под определена линия

Дори богатата и зелена Швеция, която покрива едва 2% от енергийния си микс с природен газ и има една от най-щедрите социални системи в Европа, има проблем с бедността. От януари в страната бързо никнат социални магазини по уникален модел. Matmissionen - или Мисия "Храна", предлага продукти на суперниски храни на хора, чиито доходи са под определена линия.
Веригата има осем магазина - пет в Стокхолм, три от които отвориха тази година, два в Гьотебург и един в Малмьо, в които продава храни с козметични дефекти, нарушена опаковка или изтичащ срок на годност. Продуктите са дарени от производители и търговци. 70% от персонала в магазините идва от програми за безработни, а 40% от тези служители успяват след това да си намерят постоянна работа. Част от приходите на магазините отиват за субсидиране на отделна програма за хранителна банка, която дарява на организации, работещи с най-несретните - обикновено бездомници, разказва в репортаж "Гардиън".
В магазините Matmissionen може да пазарува всеки, но само регистрирани членове ползват най-ниските цени, като те предварително трябва да си направят резервация за посещение. Членството е отворено за хора с месечен доход под 11 200 крони (2004 лв.). Те имат право да пазаруват на цени, които са направо символични - 5 крони (89 стотинки) за един хляб, 6 крони за кило банани, 33 крони (5,90 лв.) за 500 г телешка кайма.
Инфлацията в Швеция тази есен достигна 8%, а в последните години в социалната система тече оптимизация на разходите. Страната произвежда 75% от електричеството си от вода, вятър и ядрена енергия, но това не я изолира от повсеместното вдигане на цените в Европа. Цените на горивата растат, а те повличат нагоре и цените на храните - маслото е поскъпнало с 25% тази година, месото - с 24%, а сиренето - с около 22%.
Срещу членство в магазините за бедни човек може да направи покупки за максимум 300 крони (53 лв.) на седмица на ниски цени (цените не могат да надвишават 30% от тези в най-евтините магазини) и да си купи каквото допълнително иска на по-нормална цена. 90-95% от покупките са от членове.
Притежателите на членска карта във веригата са се увеличили от 7200 през януари на 14 700 в края на октомври. Около 40% от новите членове са семейства с деца. Едно друго измерение на кризата - според статистическата служба на Щвеция при последния голям инфлационен период в началото на 90-те около 7% от населението са били в относителна бедност (доходи под 60% от средните), а сега делът на бедните се очаква да надхвърли 14%, пише "Сега".
Водещи
-
Ако изборите бяха днес: ГЕРБ–СДС е първа политическа сила, втора е ДПС–Ново начало
Изследването е част независимата изследователска програма на "Галъп интернешънъл болкан“ и е...
14.10 | 15:45
-
В Свети Влас започна раздаването на бутилирана питейна вода от държавния резерв за жителите на града и ваканционно селище Елените
Мярката е предприета, след като вследствие на наводнението водата от централното...
14.10 | 15:30
-
Шефът на щангите: Няма да позволя Карлос Насар да си тръгне
Стефан Ботев разкри защо Карлос Насар не получава заплата от федерацията
14.10 | 15:00
-
Полицаи крият камера за скорост зад кофи за боклук
Това е поредният пример за "креативен" подход от страна на униформените в региона, след като...
14.10 | 14:45
Най-четени
-
Над 360 000 българи работят и след пенсия за 16 лева отгоре
Средното увеличение на месечната пенсия в резултат на допълнителния стаж е 16,36 лева
14.10 | 10:30
-
6 държави, в които бензинът е по-евтин от водата
. В същото време литър бутилирана вода се търгува за около 0,60 долара заради срив в...
14.10 | 10:45
-
Цените на жилищата в София са се увеличили над 2,8 пъти за период от девет години и половина
Стара Загора и Бургас затварят класацията
14.10 | 09:45