Богатата Швеция отвори магазини за бедни 06.12 | 11:00
Мисия "Храна", предлага продукти на суперниски храни на хора, чиито доходи са под определена линия
Дори богатата и зелена Швеция, която покрива едва 2% от енергийния си микс с природен газ и има една от най-щедрите социални системи в Европа, има проблем с бедността. От януари в страната бързо никнат социални магазини по уникален модел. Matmissionen - или Мисия "Храна", предлага продукти на суперниски храни на хора, чиито доходи са под определена линия.
Веригата има осем магазина - пет в Стокхолм, три от които отвориха тази година, два в Гьотебург и един в Малмьо, в които продава храни с козметични дефекти, нарушена опаковка или изтичащ срок на годност. Продуктите са дарени от производители и търговци. 70% от персонала в магазините идва от програми за безработни, а 40% от тези служители успяват след това да си намерят постоянна работа. Част от приходите на магазините отиват за субсидиране на отделна програма за хранителна банка, която дарява на организации, работещи с най-несретните - обикновено бездомници, разказва в репортаж "Гардиън".
В магазините Matmissionen може да пазарува всеки, но само регистрирани членове ползват най-ниските цени, като те предварително трябва да си направят резервация за посещение. Членството е отворено за хора с месечен доход под 11 200 крони (2004 лв.). Те имат право да пазаруват на цени, които са направо символични - 5 крони (89 стотинки) за един хляб, 6 крони за кило банани, 33 крони (5,90 лв.) за 500 г телешка кайма.
Инфлацията в Швеция тази есен достигна 8%, а в последните години в социалната система тече оптимизация на разходите. Страната произвежда 75% от електричеството си от вода, вятър и ядрена енергия, но това не я изолира от повсеместното вдигане на цените в Европа. Цените на горивата растат, а те повличат нагоре и цените на храните - маслото е поскъпнало с 25% тази година, месото - с 24%, а сиренето - с около 22%.
Срещу членство в магазините за бедни човек може да направи покупки за максимум 300 крони (53 лв.) на седмица на ниски цени (цените не могат да надвишават 30% от тези в най-евтините магазини) и да си купи каквото допълнително иска на по-нормална цена. 90-95% от покупките са от членове.
Притежателите на членска карта във веригата са се увеличили от 7200 през януари на 14 700 в края на октомври. Около 40% от новите членове са семейства с деца. Едно друго измерение на кризата - според статистическата служба на Щвеция при последния голям инфлационен период в началото на 90-те около 7% от населението са били в относителна бедност (доходи под 60% от средните), а сега делът на бедните се очаква да надхвърли 14%, пише "Сега".
Водещи
-
Първан Симеонов: Румен Радев видимо влезе в кампаниен режим
Политологът е на мнение, че управляващите са разрешили успешно казуса с "Лукойл"
19.11 | 21:00
-
Михаил Миков: Бюджетът за 2026 г. е милитаристичен, води до задлъжняване
Сполред него решението на КС за референдума за еврото е тежко наказание за Киселова
19.11 | 20:45
-
При работа в почивни дни с увеличение от 75% се заплаща само извънредният труд
За работещите по график не се предвижда увеличение
19.11 | 20:30
-
Словакия ще заведе иск срещу ЕС заради плановете за прекратяване доставките на руски газ
Премиерът Роберт Фицо не обяви каква компенсация би могло да търси правителството на страната,...
19.11 | 20:15
Най-четени
-
Асен Василев: Борисов да каже имал ли е тайна закуска с Румен Спецов и Валентин Златев
„Виждаме едно огромно бързане и опит да се наложи най-пагубният бюджет за последните 25 години...
19.11 | 11:15
-
25 млн. евро е предвидената финансова подкрепа по програма „Енергийна сигурност“ до 2028 г.
Това съобщи министърът на енергетиката Жечо Станков
19.11 | 15:20
-
Илиян Василев: „Наш“ човек ще купи Фалкона, а правителството ще си вземе нов по-голям самолет
Исторически прецедент
19.11 | 10:15