Богатата Швеция отвори магазини за бедни 06.12 | 11:00
Мисия "Храна", предлага продукти на суперниски храни на хора, чиито доходи са под определена линия

Дори богатата и зелена Швеция, която покрива едва 2% от енергийния си микс с природен газ и има една от най-щедрите социални системи в Европа, има проблем с бедността. От януари в страната бързо никнат социални магазини по уникален модел. Matmissionen - или Мисия "Храна", предлага продукти на суперниски храни на хора, чиито доходи са под определена линия.
Веригата има осем магазина - пет в Стокхолм, три от които отвориха тази година, два в Гьотебург и един в Малмьо, в които продава храни с козметични дефекти, нарушена опаковка или изтичащ срок на годност. Продуктите са дарени от производители и търговци. 70% от персонала в магазините идва от програми за безработни, а 40% от тези служители успяват след това да си намерят постоянна работа. Част от приходите на магазините отиват за субсидиране на отделна програма за хранителна банка, която дарява на организации, работещи с най-несретните - обикновено бездомници, разказва в репортаж "Гардиън".
В магазините Matmissionen може да пазарува всеки, но само регистрирани членове ползват най-ниските цени, като те предварително трябва да си направят резервация за посещение. Членството е отворено за хора с месечен доход под 11 200 крони (2004 лв.). Те имат право да пазаруват на цени, които са направо символични - 5 крони (89 стотинки) за един хляб, 6 крони за кило банани, 33 крони (5,90 лв.) за 500 г телешка кайма.
Инфлацията в Швеция тази есен достигна 8%, а в последните години в социалната система тече оптимизация на разходите. Страната произвежда 75% от електричеството си от вода, вятър и ядрена енергия, но това не я изолира от повсеместното вдигане на цените в Европа. Цените на горивата растат, а те повличат нагоре и цените на храните - маслото е поскъпнало с 25% тази година, месото - с 24%, а сиренето - с около 22%.
Срещу членство в магазините за бедни човек може да направи покупки за максимум 300 крони (53 лв.) на седмица на ниски цени (цените не могат да надвишават 30% от тези в най-евтините магазини) и да си купи каквото допълнително иска на по-нормална цена. 90-95% от покупките са от членове.
Притежателите на членска карта във веригата са се увеличили от 7200 през януари на 14 700 в края на октомври. Около 40% от новите членове са семейства с деца. Едно друго измерение на кризата - според статистическата служба на Щвеция при последния голям инфлационен период в началото на 90-те около 7% от населението са били в относителна бедност (доходи под 60% от средните), а сега делът на бедните се очаква да надхвърли 14%, пише "Сега".
Водещи
-
Путин създава буферна зона по границата с Украйна
„Одобрихме създаването на необходима буферна зона за сигурност по нашите граници. Въоръжените...
22.05 | 20:40
-
Столична община наложи глоби в размер на над 164 000 лв. на двете сметопочистващи фирми
От Столична община припомнят, че през 2023 г. общият размер на санкциите, наложени на всички...
22.05 | 20:20
-
Димитър Ганев от Тренд: Целта на Румен Радев с референдума е по-дългосрочна
Инфлацията и високите цени са най-големият проблем за хората в последните месеци. Да не...
22.05 | 19:59
Най-четени
-
И 1 глас против в Европейския съвет, може да ни препъне към Еврозонта
Симен Дянков изрази изненада, че шефът на БНБ е коментирал темата, защото това не помага за...
22.05 | 13:50
-
Изненада! ЦРУ открило извънземни, работещи в Аляска
Нова порция разсекретени доклади бяха публикувани на официалния уебсайт на Управлението
22.05 | 15:50
-
Над половината българи подкрепят инициативата на президента за референдум за еврото
Това сочат резултатите от проучване на "Тренд"
22.05 | 11:00
-
Политолог: Румен Радев закъсна с правене на партия
Любомир Стефанов смята, че КС ще потвърди решението на Наталия Киселова за отхвърляне искането...
22.05 | 14:40