И Румъния, и България губят от автомобилите-фантоми 24.08 | 12:37

Край на регистрациите на автомобили в България, отсече румънската полиция

От Олга Андреева

Темата за регистрираните в България автомобили, които се движат по пътищата в Румъния, е сред водещите за румънските вестници днес.

Под заглавие "Автомобилите-фантоми от България вече няма да избегнат данъците" в. "Евениментул зилей" съобщава, че румънците, които имат автомобили, регистрирани в България, ще могат да се движат с тях по румънските пътища само 90 дни в рамките на една година, след което ще бъдат задължени да ги узаконят в Румъния и да платят данъците им.

Изданието, цитирано от БТА, посочва, че за тези автомобили не се плащат данъци нито в Румъния, нито в България. Засега това е само предложение на хората на закона, пише "Евениментул зилей" и отбелязва, че румънските полицаи наричат тези автомобили "фантоми", защото не фигурират нито в техните компютри, нито в тези на българските им колеги.

Вестникът посочва, че интерес към тези автомобили проявяват и българските власти. Още от миналата година се издирват 6000 такива автомобила, за които не се знае дали за тях са платени съответните данъци и такси.

В румънските регистри съществуват 18 375 автомобила с български регистрационни номера. Преброяването им е станало възможно след организирани съвместни акции на румънските и българските полицаи.

В началото на тази седмица в директорът на румънската пътна полиция, главен комисар Лучиан Диница, заяви в интервю за вестник "Путеря", че бизнесът с регистрациите на автомобили в България е с преброени дни.

Във връзка с регистрациите на автомобили в други страни, в частност в България, Диница посочи, че шофьорите на леки коли, регистрирани извън територията на Румъния, ще имат право да се движат в страната само 90 дни, според предстоящо изменение в законодателството, уточнява БТА.

"В момента нашите колеги от България и Унгария ни изпращат периодични данни за колите, регистрирани в техните страни, които се движат в Румъния. Имаме вече база данни и си сътрудничим в този аспект", заяви той.

В статия във в. "Ромъния либера" със заглавие "Урокът от автомобилите с български номера" Лучиан Давидеску подробно обяснява схемата на действие с регистрациите в България, която води началото си от 2007 г., когато правителството Таричану въвежда такса за първа регистрация на автомобилите.

Официалната причина за този ход е таксата да попречи на населяването на автопарка с таратайки, а неофициалната е лобито на производителите и вносителите на автомобили, които не са искали да видят намалени продажбите си след премахването на таксата за внос.

В крайна сметка, коментира авторът, онова, което в началото изглеждаше като екзотично движение - регистрацията в България, започна да става норма. Най-голямата ирония е, че чрез тази процедура собствениците избягват не само таксата за регистрация, а и данъка за притежание на автомобил, който иначе не биха имали никакво намерение да осветлят.

А втората голяма ирония е, че ако таксата бъде премахната, шофьорите няма да имат никаква мотивация да направят регистрацията в Румъния, дори и безплатно. Заплахите сега нямат никаква стойност.

Предполагаемото ограничаване на три месеца на срока, в който един автомобил може да пребивава в Румъния, крие два проблема, коментира в. "Ромъния либера": не съществува какъвто и да е регистър, въз основа на който да може да бъде доказано, че автомобилът е излязъл от страната в този интервал от време, и дори да съществуваше - заплахата категорично противоречи на принципите за свободно движение в ЕС. 

Водещи

Най-четени