Ейдриън Нюи изказа своето мнение за катастрофата на Айртон Сена 17.05 | 14:48
Спукана гума е причината за инцидента, смята тогавашният технически директор

През 1994-та година Айртон Сена катастрофира фатално в Гран При на Сан Марино, но и до днес не са напълно ясни причините за инцидента. Главният инженер на Уилямс по това време - Ейдриън Нюи, даде интервю пред Guardian и се опита да обясни какво точно се е случило на пистата според него.
Много теории изникнаха оттогава, най-разпространена е тази за сериозни проблеми в кормилното устройство, които не му позволяват да завива нормално. Именно при завоя Тамбурело колата на Сена пое в противоположна посока и се заби в бетонната стена до трасето. Според други специалисти проблемите за бразилеца са се състояли в прекаленото напрежение в гумите, провокирано от дългото каране зад колата на сигурността. Нюи сподели за Guardian, че не е задължително тези хипотези да се взимат предвид, когато се търси истината за инцидента.
"За целия отбор беше много тежко", започва Нюи. "На следващия ден всички се събрахме и се опитахме да намерим причините за случилото се. Това бяха черни седмици за нас".
"Истината е, че никой не знае със сигурност какво точно стана. Няма съмнение, че повреда в кормилното устройство му попречи да вземе завоя, но всъщност не е ясно дали то се е повредило след инцидента или го е причинило. То по принцип имаше несъвършенства и все някога щеше да откаже, няма съмнение, че дизайнът му беше много слаб. Но доказателствата сочат, че болидът на Сена не излезе от пистата заради повреда в кормилото."
"Ако гледате записите от колата на Михаел Шумахер, ще видите, че Сена нямаше проблем да влезе в завоя. Траекторията му се промени по-късно, което не е типично за отказване на кормилното устройство. Задницата на колата пое в друга посока, а Айртон реагира моментално и намали наполовина скоростта, а половин секунда по-късно удари рязко спирачки".
"Въпросът е защо задната част на колата се отклони от идеалната траектория по този начин? Като цяло болидът се движеше по-трудно в тази втора обиколка, което също е странно, защото напрежението в гумите би трябвало да е намаляло дотогава - което пък ви навежда на мисълта, че дясната задна гума най-вероятно се е спукала от някоя частица на пистата. Ако питате мен за обяснение, бих ви посочил това."
Нюи, който в момента е технически директор на Ред Бул, разказа, че инцидентът го е накарал да се замисли дали трябва да продължи кариерата си в мотоспорта.
"Малкото коса, която имах, окапа след катастрофата. Промени ме физически. Беше ужасно. Аз и Патрик Хед (технически директор на Уилямс) се питахме дали трябва да продължим. Искахме ли да бъдем замесени в спорт, където хора могат да умрат заради нещо, създадено от нас?", завършва риторично Нюи.
Водещи
-
Митов: Тази седмица имаме над 1 000 пожара, два от които са по-проблемни
Вниманието е най-добрият пожарогасител, каза Даниел Митов
12.08 | 15:00
-
Бг военен пилот втрещи: Извънземни кацнаха върху изтребителя ми! (ВИДЕО)
Синьо-зелени енергийни създания искали да играят на гоненица с подполковник Иван Йорданов,...
12.08 | 14:45
-
Омбудсманът: Лошото досие в ЦКР да отпада при съдебна нищожност на кредита
Това предложи Велислава Делчева на БНБ
12.08 | 14:30
-
Инфлацията в Румъния скочи до 7,84%
Това е най-високото равнище на инфлация от 21 месеца
12.08 | 14:20
Най-четени
-
Ръст на случаите на COVID-19 у нас през последните дни
Според експертите обаче реалният брой на заразените е по-голям и затова съветват да се правят...
12.08 | 10:59
-
Духовник за параклиса на Седемте рилски езера: Екоактивистите просто си правят пиар, искат някой да ги забележи
На Седемте рилски езера предстои строеж на параклис, посветен на Св. Иван Рилски.
12.08 | 10:45
-
Илиян Василев: Руската имперска политика не се е променила през последните векове
Европа остава ключов фактор
12.08 | 11:30
-
Наложени са над 100 глоби за неправилно паркиране при проверките по Северното Черноморско крайбрежие през миналата седмица
Това е резултатът от съвместната двудневна акция, която се проведе по разпореждане на...
12.08 | 11:15