40-50 сайта за групово или клубно пазаруване активни у нас 15.06 | 19:13

През последните години у нас има бум на онлайн търговията

От Елица Елефтерова

През последните години у нас има бум на онлайн търговията и причините за това са комплексни.

Броят на домакинствата, които имат компютър, вече е достатъчно висок, а освен това и качеството на интернет връзката е достатъчно добро, за да позволи подобни платформи.

На особена почит в момента са сайтовете за онлайн търговия – онлайн магазини, сайтове за групово пазаруване и т.нар. платформи за продажба.

Само у нас функционират около 40-50 сайта за групово или клубно пазаруване – този вид пазаруване е на принципа на груповото, но в сайта се влиза с определена парола и не е насочен към толкова много хора.

От гледна точка на търговеца, позитивите при този вид сайтове са, че имат много ниски разходи в сравнение с реалните магазини, както и лесно администриране и лесно приложими модели за външни пазари. Също така са лесно сравними характеристиките на продуктите и освен това са удобно място за реклама на търговците.

Минус при груповото пазаруване е, че то е регионално ориентирано и предложенията са съответно регионални.

Освен това проблем се оказва и възможността за "прегряване", т.е. когато закупените ваучери надминат възможностите на търговеца. Също така има ограничена възможност за предлагане, тъй като търговците, които участват, са недостатъчно на брой, а в определен момент това ще стане още по-голям проблем.

Минус е и това, че е неприложим вид търговия за много стоки.

Минуси са и това, че е трудно да се събере комисионната след извършване на продажбата и трудно могат да се проследят реалните продажби.

Друга възможност са платформите за продажби. Това е обща платформа, върху която различно профилирани фирми предлагат стоките и услугите си. Пример за такава платформа е directno.com. Плюсовете на платформата са, че оказва само посредническа дейност, администрира се лесно, може да се осчетоводява лесно и като цяло е лесно приложим модел за търговия.

Минуси са безотговорността на търговците, това че се следят трудно реалните продажби и съответно трудно се взимат комисионни. Немалък проблем се оказва и медиацията при възникнал проблем между отделните търгуващи страни.

Затова е важно търговецът да се запознае със Закона за защита на потребителите и Закона за електронната търговия, които ще отговорят на много от въпросите, свързани с начина на работа, както и някои решения на проблеми, които могат да възникнат на по-късен етап, съветват експертите от форума eacademy, организиран от "Уебит".

Важна препоръка също е продуктите да не са твърде специфични, характерни единствено за определен бизнес. Трябва да се направи и план за развитие, съветват експертите.

Сайтът може да бъде ориентиран B2B – Бизнес до бизнес или Потребител към потребител. Бизнес към бизнес ориентиран портал е PlasticNet.com, където хора от определен бранш могат директно, без посредници, да извършват търговия или размяна. Популярен у нас пример за сайт, ориентиран от потребител към потребител, е Prodavalnik.com.

Тези видове онлайн магазини имат няколко основни предимства пред традиционните магазини. На първо място те са много популярен начин за продажба - в сайта може да се включи много информация, освен това не е нужно да има администратор, който да въвежда стоката.

Основен плюс е също, че има много по-малко разходи, свързани с поддръжката на реален магазин, въпреки че е възможно средствата за реклама и разрастване да достигнат разходите за офлайн (реален) магазин. Съществен плюс, особено за българската действителност, са ниските цени, както и липсата на склад.

Други плюсове са по-голямото разнообразие на стоки и по-добрият обзор и представяне на стоките, което пък позволява и по-добрата възможност за сравняване на характеристиките на продуктите.

Не са малко и минусите, обаче. Първият и най-съществен е липсата на доверие от страна на клиентите. Освен това не винаги може да се следи наличността. Проблем се оказва и логистиката и липсата на традиции в използването на електронно банкиране или каквито и да е електронни системи за плащане.

Съществува проблем при някои от сайтовете и с описанието на стоките – проблеми със снимките са най-чести. Минус са и големите разходи за хостинг и реклама и др.

Водещи