Бизнес в облаците 02.03 | 14:14

Или как може да се намалят фирмените разходи със съвременни IT решения?

От Елица Елефтерова

IT решения в "облака" - доскоро подобно понятие не би означавало нищо за бизнеса, който би го свързал единствено с авиокомпании, романтика или данни за синоптичната прогноза.

В последните години обаче "облачните" услуги се превръщат в неразривна част от всекидневието не немалко фирми. Досега организациите трябваше да си купуват сървър, софтуер, лицензия за потребители, да си наемат човек, който да го инсталира, някой, който да го поддържа, да се наеме помещение за него и т.н., тоест една голяма първоначална инвестиция.

Какво представляват IT решенията в "облака" и как помагат те, за да се намалят фирмените разходи?

"Физически "Облакът" представлява множество центрове за обработка на данни, подсигурени от гледна точка на сигурност и високоскоростна свързаност с интернет. На сървърите в тези центрове за данни работят различни софтуерни услуги като например: услуги за електронна поща, комуникации, съвместна работа, CRM, ERP, бази данни и други", обясни в интервю за BizNews Михаил Златанов, продуктов мениджър решения за бизнес продуктивност в Microsoft.

"За крайния клиент не е важно къде са тези сървъри и какви са те. Той просто се възползва от софтуерните услуги, които те предлагат."

По думите на Златанов ползите за клиента от облачните технологии са, че не е нужно да прави голяма първоначална инвестиция, ако иска да използва дадено софтуерно решение. Например, ако иска да внедри в организацията услуга за бизнес електронна поща, досега той трябваше да закупи сървър, имейл софтуер, да наеме професионалист, който да го внедри в организацията и да отговаря за неговата поддръжка.

За да осигури капацитет за бъдещо разрастване на организацията, тази инфраструктура се преоразмерява, за да може да поеме по-голямо натоварване в бъдеще.

С помощта на облачните технологии сега клиентът плаща само толкова, колкото потребява. Ако в момента в организацията от електронна поща се нуждаят 100 души, плаща се само за тях, при разрастване на организацията просто се добавят допълнителен брой абонаменти. Използвайки решения в облака, за организациите не е нужно да закупуват сървъри, да поддържат сървърни помещения и да наемат високо квалифициран персонал за поддръжка.

Заплащането е подобно на начина, по който си плащаме водата, тока и мобилните разговори – услугите в облака се заплащат като абонамент. Допълнителна полза е, че внедряването на решения, базирани на технологии в облака е значително по-бързо и по лесно от локалното им внедряване, а обновлението и поддръжката са изключително улеснени, тъй като се извършват централизирано.

Така организациите разполагат винаги с най-актуалната версия на софтуерните продукти и услуги. Това е много важно, тъй като позволява на организациите да съсредоточат усилията си върху основната им дейност.

Водещи

Най-четени