Електронните услуги – цел на обединена Европа 20.09 | 17:06

До 2020 г. ЕС планира да вложи близо 2 млрд. евро в инфраструктура за онлайн услуги

От Георги Георгиев

"До каква степен ние, европейците наистина сме свързани в областна на електроните публични услуги, какво прави Брюксел по темата и какви стъпки трябва да се приемат в бъдеще?" Тези основни въпроси за бъдещето на технологична Европа бяха темата на презентацията на Мехтилд Роен – представител "Съобщителни мрежи, съдържание и технологии", към ЕК по време на състоялата се днес регионална конференция "Цифровата програма за Европа: Реалност или все още предизвикателство".

В експозето си Мехтилд Роен наблегна върху нуждата от създаването на общоевропейски (трансгранични) услуги. Това е цел, която ще постигната единствено с общи усилия – както на технологично, така и на политическо ниво.

Към момента в Комисията се работи върху проекти, които да улеснят комуникацията между различните национални системи и да ги обединят в единни европейски системи, които ще задоволяващи конкретни нужди.

Така например от съществена полза биха били системите за сътрудничество в областта на правосъдието (eJustice) или опазването на околната среда (eEnvironment), посочи Роен.

В изложението си представителката на Комисията засегна и въпроса за нуждата от широколентов интернет (broadband), който би могъл да стимулира значително българската икономика.

В макроикономическо измерение повишеното използване на широколентов интернет би довело до растеж на БВП на страната с 1,48%, посочи в анализа си Роен. За периода до 2020 г. ЕС планира да вложи близо 2 млрд. евро в инфраструктура за онлайн услуги.

Сред участниците в панела на конференцията, засягащ бъдещето на електронните правителства и трансграничните онлайн услуги в Европа, бяха министрите на редица източноевропейски държави, ИТК специалисти и представители на ИТ компании.

Тук впечатление направи презентацията на естонския ИТК специалист Сим Сикут, национален ИТ съветник на естонското правителство. Пред колеги и журналисти Сикут разказа за челния опит на страната си в сферата на информационните технологии.

За естонците темата за електронното правителство, не е новост – те толкова са свикнали с този вид административни услуги, че отдавна го приемат за даденост.

В презентацията си естонският специалист наблегна и на нуждата от доверие, което потребителите трябва да имат в електронните системи, за да им се доверят и използват ефективно. Без изграждането на доверие у потребителя начинанието до голяма степен се обезсмисля

Румънският опит по темата "Електронно правителство" бе споделен от Дан Ника, министър на на съобщенията и информационното общество в страната. В презентацията си министър Ника представи подробно развитието и успехите на северната ни съседка в ИКТ сектора си през годините.

Част от проектите на румънското правителство включват системите PSC (Point of Single Contact), Electronic Procurement System и eCodex. Тук бе засегната и темата за ползата от системата за доставка на електронни услуги (Еlectronic procurement System).

По данни на румънското правителство за 2011 г. тези услуги са спестили близо 3 млрд. евро на компаниите от разходи около процедури по придобивания.

По думите на министър Ника днес Румъния набляга на създаването на широколентова национална инфраструктура, на икономика, базирана на знанието, както и на създаването на Национална система за ранно предупреждение от киберзаплахи.

Най-четени