Китай ще оглави световната електронна търговия до 2015 г. 23.11 | 18:10

След 4 години близо 330 млн. китайци ще пазаруват активно в интернет, сочи проучване

От Георги Георгиев

Китай вече е дом на най-голямата онлайн популация в света. Но до 2015 г. най-вероятно ще се превърне в най-големия електронен пазар в света и ще измести САЩ от лидерската позиция, сочи ново проучване, цитирано от AFP.

Към момента пазарът на електронна търговия във втората по големина икономика в света се оценява на 74 млрд. долара. Това е значително по-малко от 177-те млрд. долара, които американците дават, за да пазаруват онлайн, се казва в проучването на Boston Consulting Group.

Анализаторите смятат, че през следващите години ръстът на китайския онлайн пазар ще бъде много голям. Той ще се ръководи основно от увеличаващата се употреба на интернет, ниските цени на доставките и страстта към пазаруване на растящата средна класа в страната.

Към момента в страната има 145 млн. интернет потребители, които пазаруват онлай. До 2015 г. броят им може да достигне до 329 млн.

"Консуматорското мислене вече е силно развито в Китай – хората просто обичат да пазаруват. За това ще спомогне и интернет мрежата, която е широко достъпна и евтина", се казва в доклада, базиран на изследване на над 4 хил. потребители в цялата страна.

До четири години пазаруващите онлайн китайци ще харчат средно 980 долара на година, или два пъти повече, отколкото харчат днес. Така те ще се доближат до хилядата долара, които дава средният американец за покупки през интернет.

Близо една четвърт от купуваните през интернет продукти днес не могат да бъдат намерени в реалните магазини в Китай. Тази ситуация се дължи на гигантските мащаби на страната, които ограничават пълното покритие от страна на веригите магазини. Освен това доставката на продукт с тегло от 1 кг струва средно един долар, за разлика от САЩ, където цената е шест пъти по-висока.

Ако прогнозите на Boston Consulting Group са верни, то през следващите години електронната търговия в Китай ще се повиши от сегашните 3,3% от общите продажби на 7,4% – ръст, който САЩ успява да достигне за цяло десетилетие.

Водещи

Най-четени