Коледното пазаруване влиза в телефона 21.11 | 11:53

Преди година дори и в САЩ не вярваха, че това ще се случи. Днес там вече нямат никакви съмнения

От Нели Минчева

Идват празници, а с тях – и ударно пазаруване, както в края на всяка година, независимо дали има криза, или не. А за да привлекат възможно повече клиенти, на магазините им се налага да се адаптират към потребителите, които са все по-устойчиво ориентирани към максимално удобство – не просто търсене на оферти онлайн, а и онлайн през мобилния телефон.

Особено отчетлива е тази тенденция на големите западни пазари и магазини като американските Lowe's Companies, Best Buy и Toys R Us, става ясно от материал на Reuters. Те правят големи промени, за да се подготвят за вълната от пазаруващи за Коледа, които ще използват своите смартфони, за да търсят продукти, сравняват цените на конкурентите и в крайна сметка – купуват.

"Начинът на пазаруване е в ръцете на потребителите и не може да се противопоставяме на това, което те искат", коментират от Lowes.com – сайтът на втората по големина американска компания за стоки за дома. "Търговците могат или могат да хванат влака, или да останат назад. Ние избираме първата възможност."

С тази цел Lowe's е предоставил повече от 42 хил. iPhone-а на служителите си в над 1700 магазина.

Когато клиентите са в търговския обект и сканират баркодове с телефона си, четат продуктово ревю или проверяват цените, служителите могат да ги насочват как да се възползват максимално от възможностите на смартфоните, за да получат търсената информация.

Освен това през мобилния апарат персоналът бързо проверява дали дадени стоки са налични на сайта на Lowe's или в друг магазин на веригата наблизо. Пък и могат да реагират, ако потребителят намери в резултатите, показвани на телефона му, по-добра цена, предлагайки евентуално същата, а понякога и по-ниска.

От своя страна, Best Buy разполага с 63 така наречени "свързани" магазина, в които служителите също са снабдени с мобилни устройства и са окуражавани да ползват и личния си телефон, за да помагат на клиентите да достигат до информация за продукти и да проверяват наличности.

"Служителите са упълномощени да взимат решения за предлагане на същата цена като тази при конкурентите", казва пред агенцията говорител на компанията.

Над 40% от търговците в САЩ тази година имат политика да се съревновават поне с по-ниски цени при предлаганите онлайн стоки, намерени през мобилни устройства. Според изследователската компания RSR миналата година по това време по-голямата част все още са отричали логиката на този тренд.

Така въпреки слабото потребителско доверие и намиращата се в застой икономика бумът при мобилното пазаруване се очертава да привлече милиарди долари. Прогноза на eMarketer от миналия четвъртък сочи, че американската електронна търговия по празниците ще донесе със 17% повече приходи от миналата година до 46,7 млрд. долара. Очакванията за общите продажби на дребно, тоест тези и във физическите магазини, са за ръст от 3 на сто.

А мобилната електронна търговия нараства дори с още по-бързи темпове. Най-големите 300 търговци с платформи за продажби през телефона ще генерират продажби за 5,37 млрд. долара тази година, което е над два пъти повече спрямо 2010, се казва в прогноза на Internet Retailer.

Според PayPal, подразделението за онлайн разплащания на eBay, пикът на коледното пазаруване през мобилния телефон тази година ще бъде на 11 декември, втората неделя на следващия месец. Това е последният неработен ден в САЩ, когато ще могат да бъдат направени поръчки, за които ще е сигурно, че ще бъдат доставени навреме за Коледа.

През 2010 на този ден общият обем на разплащанията през мобилни устройства в системата на PayPal е бил 4,7 млрд. долара. Тази година компанията очаква сумата да надхвърли 10 млрд. долара.

"Търговците вече си дават сметка за факта, че пазаруването се променя много бързо. На някои им се иска това да не беше вярно, биха предпочели да забранят употребата на смартфони в магазините си", казва Джон Донахоу, изпълнителен директор на
eBay. "Но други прегръщат идеята. Те трябва да стигнат до там, където потребителите взимат своите решения."

Според RSR сред потенциалните печеливши от бума на мобилното пазаруване са именно eBay, Amazon и J.C. Penney. Последният електронен магазин от изброените пусна мобилна версия на сайта много по-рано от редица традиционни търговски вериги и включи в нея разнообразни лесни за ползване функционалности. Сред тях е и "списък с желани продукти", който може да бъде споделян с приятели.

"Някои търговци може да не са направили нищо в мобилния сегмент и все още да имат годишни ръстове на продажбите, но дългосрочно това няма да продължи", допълват от анализаторската компания.

eBay също наскоро пусна нещо ново – осъвременена версия на приложението си Red Laser, което дава възможност на потребителите да сканират с телефона си баркодове и да сравняват цените на стоките в различните магазини. По информация на Reuters през тази седмица Amazon се готви да разкрие подобен нов свой продукт.

Водещи

Най-четени