На колко години е най-отдалечената галактика? 07.09 | 15:51

Скромната възраст от 13,2 милиарда години...

От Ивайло Коралски

В продължение на много години учените твърдяха, че най-старата галактика се е образувала между 500 милиона и 1 милиард години след големия взрив. Точното определяне на нещо толкова древно обаче не е никак лесна задача дори с моментните, далеч по-модерни научни сечива.

Споменатите учени, обаче, са успели да открият галактика, която е толкова стара, че хвърля в смут мнозина от тях що се отнася до времевото развитие на Вселената. Въпросната галактика, наречена EGS8p7, е на меко казано впечатляващите 13,2 милиарда години - възраст, превръщайки я в едновременно най-далечната галактика, познатата човечеството и само 600 милион години по-млада от вселената.

Теоретично не би следвало да можем да видим галактиката по какъвто и да е начин – в ерата на EGS8p7 космическото пространство би следвало да представлява буря от водородни облаци, абсорбираща радиацията и правейки възможно по-късните цивилизации да могат все пак да съзрат други, по-млади галактики.

Теорията на учените на НАСА за настоящото им откритие, е, че водородът през т.нар. период на рейонизация, бил твърде разпокъсан, давайки възможност някои галактики да могат да бъдат забелязани, а други – не. И още, има голяма вероятност EGS8p7 да е била заселена от извънредно горещи звезди, които са създали огромен водороден мехур, който да издава присъствието на галактиката във Вселената, която познаваме.

Какъвто и да е случаят обаче, е повече от видимо, че човешкото разбиране за Вселената и по-старите галактики все още има да се развива неимоверно много.