Редовните потребители на Facebook - по-нехайни към личните си данни 20.10 | 10:49

Тестваната функция Timeline повдигна някои въпроси за защитата на личните данни

От Георги Георгиев

Колкото по-често човек използва Facebook, толкова е по-малко вероятно да има притеснения относно защитата на личните си данни в популярната социална мрежа. Това сочат резултатите от изследване, проведено съвместно от USA Today и Gallup, пише сайтът RedOrbit.

Проучването, проведено сред повече от две хиляди възрастни американци, показа, че само един от четирима (26%) ежедневни потребители на Facebook са "много загрижени" относно защита на личните си данни, в сравнение с 35% от потребителите, които влизат в профила си веднъж седмично и 39% от тези, които го използват още по-рядко.

В момента социалната мрежа тества няколко нови функционалности, някои от които предизвикаха нова вълна от загриженост относно защитата на личната информация, засягаща 800 милиона души по света.

Сред приложенията от следващо поколение е т.нар. Timeline – функция, която предоставя възможност за дигитално картографиране на целия онлайн живот на потребителя. Open Graph приложението пък автоматично споделя информация относно посетените уебсайтове и достигнатото от потребителите съдържание.

Заради тези нарушения различни групи, защитаващи правата на гражданите, искат от американската Федерална търговска комисия да разследва технологиите за проследяване на Facebook.

Не е изненада резултатът от изследването, че само 34% от респондентите, които използват Facebook по-рядко от веднъж седмично, са запознати с тези нови функции. При ежедневните потребители този процент достига 87. Сред потребителите, които са отчели новите функции, 56% не ги харесват, а само 36% ги одобряват.

Изследването е отчело още, че потребителите на мрежата като цяло не харесват новите функционалности първоначално, но после се адаптират към тях. Говорителят на Facebook Андрю Нойес обяснява, че компанията следи поведението единствено на членове, които са дали съгласието си това и допълва, че са предприети важни стъпки, които да "предложат на хората прозрачност, избор и контрол върху това как се споделят техните данни".

Част от експертите се опасяват, че големите американски компании като Facebook, Google, Apple, Microsoft и други разработват бизнеси, базирани на събиране на големи количества информация за поведението на потребителите.

''Можем да говорим за мислене, характерно за времената на златната треска, при което (проследяването) на данни се е превърнало в Светия граал" казва Крейг Шпицли, изпълнителен директор на организацията с нестопанска цел Online Trust Alliance в интервю за USA Today.

Водещи