Стратегията със забавлението във Facebook винаги работи 04.07 | 09:43

Иржи Вовес разказва за тайните на социалната мрежа и успешните техники за привличане на клиенти

От Ивайло Ачев

Разговаряме с Иржи Вовес, главен директор на чешката компания SocialBakers - един от големите портали, предоставящ статистическа информация за Facebook и неговите потребители. Компанията е създала своя технология Socialbakers Page Analytics, която вече се използва от много фирми, за да измерят своето присъствие в социалната мрежа.

Иржи Вовес е в България за участие в уъркшопа SocialMe, на който iNews.bg беше медиен партньор. Вижте какво ни разкри за тайните на Facebook и успешните кампании в социалната мрежа.

Бихте ли ни разказали малко повече за Вашата компания? Какво точно представлява SocialBakers?

Това, което прави SocialBakers, е опит да измерим Facebook и да поставим данните в контекст, защото тази социална мрежа е толкова голяма, че много трудно можете да намерите топ-клиентите, дори и на разработени пазари. Особено за маркетолозите е много полезно да знаят и да могат да проверят колко потребители има във Facebook от всяка държава. Това е много важно главно за международните кампании - те могат да проверят какво е развитието на Facebook в отделните държави, плюс какво правят конкурентите им. Това също е нещо, което се опитваме да правим - даваме резултати за избрани компании, например за десетте водещи бранда в този сектор в Чехия или Полша. Това в общи линии е основната дейност на нашата компания. Както и разбира се предлагаме на компаниите технологии за анализ на данните и разработки за специализирани таблици (custom tabs), като например т.нар landing tabs (това е първият лозунг, който виждате на дадена страница във Facebook - бел. ред), графични решения, игри и анкети, обвързани с логото на компанията. В бъдеще смятаме да разширим дейността си към LinkedIn, Twitter и други социални мрежи.

А Google+? Какво мислите за тази нова мрежа?

Хм, още не съм я видял - все още чакам покана. Това, което разбрах, е че Google са свършили доста работа, за да преборят Facebook. Защото те вече имаха няколко несполучливи социални проекта като Buzz или Wave. Не мога да кажа дали е добра, защото още нищо не съм видял. Според мен обаче ако са направили същата мрежа като Facebook, няма как да привлекат хората да ползват две мрежи с една и съща функционалност. Ако искат наистина да ги вземат насериозно, те трябва да предложат нещо ново, нова функционалност, която да привлече хората да тестват. Те вече имат огромна база потребители, ползващи Gmail или Google Docs, към които могат да се насочат. Мисля, че ще им е трудно, но това е Google - всичко е възможно.

Защо Facebook е успешна търговска платформа?

Защото Facebook беше една от първите, която позволи на брандовете интерактивна връзка с потребителите, контакт по нов начин - не просто да поставят банери и реклами. Профилите на компаниите в социалната мрежа изглеждат точно като тези на другите хора. Чрез тях бизнесът може да разговаря, разбира се с някои ограничения, със своите фенове. И феновете могат да говорят на компанията. Затова смятам, че Facebook е толкова успешна - хората са там и можем да разговаряме с тях лично. По тази причина и потребителите са толкова привлечени от такава активност. Освен това компаниите, които развиват приложения за Facebook, могат да пуснат част от своите планове в мрежата, а компании като SocialBaker да създадат различни апликации за клиентите, чрез които бизнесът да разпространява своите послания към клиенитите си. Това е още един канал за комуникация на компаниите.

Всяка компания ли се нуждае от профил във Facebook?

Не, разбира се. Не всичко е подходящо за Facebook. Има много компании, които използват социалната мрежа успешно, но има и много примери, когато бизнесът не се нуждае от Facebook. Те може да са твърде малки и не се нуждаят от брандиране в социалната мрежа или пък например, когато говорим за b2b компаниите. Ако техните потребители не са "общата аудитория", те нямат нужда от присъствие във Facebook, да инвестират в това начинание пари и време. Те ще имат голямо присъствие, но няма да имат нужда от него.

А как да превърнем феновета, които набира Facebook профила, в истински клиенти?

Това зависи от стратегията. Да си представим, че имаме една автомобилна компания и техния нов модел автомобил. Те не искат фенове - искат реални хора, които да отидат в магазина им и дори не толкова да купят, а просто да изпробват колите им. Тогава всичко зависи от кампанията, която сте подбрали. В нашата фирма имахме подобен клиент и тогава предложихме да представим новия модел чрез рекламна кампания. След това казахме на феновете "Защо не пробвате сами - много е лесно, просто кликвате тук". И това беше кампанията. Резултатът беше 1 700 драйв теста, т.е активността може да бъде окачествена като много успешна. Също така, ако става въпрос за продажба - на мобилни телефони например, фен страницата може директно да бъде свързана с онлайн магазин. Трябва да има предложение за тест като например "Ето новото приложение, пробвайте го и ако го харесате можете направо да си го купите като кликнете тук". Чрез новите приложения на Facebook потребителят дори не е нужно да напуска социалната мрежа, за да си напазарува от електронните магазини и покупката е много по-лесна, отколкото в обикновен магазин, защото става само с едно натискане на мишката. Затова е много по-лесно да накарате потребителя да опита нещо във Facebook, отколкото в реалния свят. Защото е опростено - само с един клик.

Бихте ли ни казали няколко успешни техники за привличане на реални клиенти във Facebook?

Разбира се, не мога да кажа най-добрите начини за това. Но при всички случаи различните приложения във Facebook помагат - ако имате страница в социалната мрежа, хората ще дойдат, но бавно. Ако наистина искате да привлечете фенове, се нуждаете от "готини" кампании, обикновено необвързани с продукта, защото когато приложението е обвързано директно с бранда, то не работи - хората виждат рекламните послания. Вижте например кампанията на HP във Facebook. Компанията презентира нов модел лаптоп като прикани феновете да изпращат пеперуди на своите приятели в мрежата. Само в Чехия имаше над 500 хил. участници в тази кампания, за региона Централна и Източна Европа броят им надхвърли 2 млн. Успехът на тази кампания се крие във факта, че обвързва феновете в забавна комуникация. Те харесват това, въпреки че разбира се знаят, че слагат своя Like на бранда. Това наистина е добра практика, ако искаш да привлечеш много фенове - стратегията за забавлението винаги работи. Много важно също така е, ако създадете фен страница, да имате добра стратегия за публикуване на съобщения. Не трябва просто да се пуска нещо без план. Например ако сте компания, производител на бира, може в петък следобед да публикувате снимка с добре изглеждаща чаша бира и посланието "Навън е толкова горещо, защо не вземете нещо подобно?" или нещо от този сорт и това обикновено има успех.

Водещи

Най-четени