10% повече желаещи за почивка по българското Черноморие 23.03 | 08:00

Туристическата ни индустрия има шансове да компенсира финансовите си загуби с очаквания ръст

От Кремена Бедерева

Записванията за почивка по българското Черноморие са нараснали с 10 на сто до края на февруари заради събитията в Близкия изток и Северна Африка.

Очакванията са, че България ще поеме част от туристите, които са се отказали да пътуват в размирната зона, коментира за БТА директорът на Бургаската регионална туристическа камара (БРТК) Иван Иванов.

Туристическата ни индустрия има шансове да компенсира финансовите си загуби с очаквания ръст на туристите, които по традиция търсят евтини и екзотични дестинации и сега се пренасочват към Балканите, каза Иванов. А предимствата на България са топъл климат, хилядолетна история, добри хотели, красива природа и евтини туристически пакети.

Всичко обаче зависи от това дали през следващите месеци работещите в бранша ще успеят да изиграят добре картите си и да спечелят нови клиенти за българския пазар, заяви Иванов. Той каза, че политическата криза в държавите от Северна Африка и ниските цени у нас са довели до спасяване на българския туризъм.

Специалисти от БРТК анализират периода 2008-2010 година, който се характеризира със световната финансова и икономическа криза, както и с нарасналата многократно хотелска и ресторантска база.                    

Според експертите предлагането в този период е изпреварило търсенето с 11,8 пъти, а легловата база от Обзор до най-крайната точка на юг - Резово е надхвърлила 800 000 легла.

През 2008 година рязко се е увеличил туристопотокът от Руската Федерация - с 36 на сто, а са намалели туристите от Дания, Норвегия, Швеция и Финландия - с общо 47 процента. Съкращаването на туристическия сезон през 2008 година е принудило хотелиерите  и ресторантьорите да занижат критериите за подбор на кадри, а постигнатият резултат е бил посредствена услуга.

През 2009 година туризмът се ръководеше от записвания "в последната минута". Делът на записванията по
интернет от 10-15 процента на продажбите през 2008 година, скочи на 30-45 процента през 2009 година, а за някои хотели и на 50 на сто. Ключовите думи, които съпътстваха туристите, бяха: несигурност в живота, да се почива по-близо, по-евтино и по-кратко, обясни Иванов.

През 2010 година е отбелязан 5,8 на сто ръст на обслужените туристи, но това не съпътства ръста на приходите в отрасъла, каза Иванов. Той допълни, че това са показали финансовите резултати на туристическите компании, чиито акции са се търгували на българската стокова борса.

През 2010 година ръстът на броя на туристите е бил за сметка на ниските цени и тяхната печалба. Като цяло през периода 2008 - 2010 година, сектор "Туризъм" по южното ни Черноморие не можа да се похвали с  повишени обороти и печалби, посочи експертът.

Заради кризата през последните години много туроператори и хотелиери не успяха да запълнят стаите, дори и в пиковия сезон. За да намалят разходите си, някои фирми се освободиха от печелившите си активи и съкратиха персонал, заяви Иванов. Той допълни, че въпреки трудностите сега в отрасъла се наблюдава леко стабилизиране. Бизнесът е наясно, че всички клиенти едва ли ще се върнат, но поне най-лошото отмина, добави експертът.

През миналата година рязко се е увеличил туристопотокът от Израел. Същевременно са се увеличили туристите  от Чехия, Финландия, Казахстан, Молдова. Задълбочени анализи трябва да се направят на английския пазар, който през 2009 година е отчел спад от 21,1 процента, а през 2010 година ръст от 4,2 на сто, коментират от бранша.

Буди голямо безпокойство отново големият спад на пазари като Ирландия, Словакия, Швеция и Нидерландия, посочва експертът. Видимо извършеното от наша страна е недостатъчно, но и липсва задълбочен анализ на причините и конкретна маркетингова политика на държавата и бизнеса, каза Иванов. Големите надежди на PR поклонници и туристическия бизнес не се оправдаха спрямо Македония и Сърбия. Това е особен пазар, отбеляза експертът.

Румънските туристи през уикенда вече достигнаха общините Созопол, Приморско и Царево, които се нуждаят от високо категорийна база, места за паркиране, охраняеми паркинги, сигурност и защита, коментира Иванов.

Рязкото намаляване на цената на туристическия продукт преди и след сезона, преобладаващото обслужване "ол инклузив" за българи и чужденци спаси сезон 2010 от по-големи спадове, каза директорът на бургаската регионална туристическа камара Иван Иванов.

Водещи

Най-четени