Географията се оказа препъникамък за седмокласници и зрелостници 11.06 | 14:09

Подобряват се резултатите по български език и литература

От Ивелина Георгиева

Математиката и географията са затруднили най-много седмокласниците на външното оценяване. Това отчете министърът на образованието и науката Анелия Клисарова при представянето на резултатите от изпитите. По думите й резултатите от изпита по математика са много по-ниски в сравнение с предходни години.

На външното оценяване учениците най-много са се затруднили при решения на неравенства, корен на уравнение, сплави и смеси, заяви Евгения Костадинова, експерт в МОН. 41% от участвалите във втория модул по математика не са успели да го решат. По думите на Костадинова оценките по география ще подлежат на много сериозен анализ, тъй като тази година имало много слаби резултати, а формата на изпита не е била променяна.

Според нея по-голямо внимание в бъдеще трябва да се обърне на отворените тестови въпроси, за да може децата да се научат да мислят повече.

За разлика от математиката и географията седмокласниците са се справили по-добре, в сравнение с предходните две години, по български език и литература, история и цивилизация, физика. Всеки един от седмокласниците е решил средно около 47% от целия тест, посочи Костадинова. От изнесените от министерството данни става ясно, че са се увеличили учениците с максимален брой точки по БЕЛ и са намалели тези с максимален брой точки по математика.

Слабите оценки по математика са повече, отколкото по БЕЛ.

По думите й няма голяма разлика между вътрешното и външното оценяване.

Най-високи резултати по всички предмети са получили учениците от Смолян, София, Варна, Благоевград, Кърджали и Търговище. Най-зле са се представили седмокласниците от Силистра, Плевен и Разград.

Общият успех по БЕЛ от външното оценяване е 4,64, а по математика 4,23, отчете Костадинова.

Тя посочи още, че географията се е оказала най-трудна и за зрелостниците. Резултатите от този предмет на матурите са най-ниски, отчете Костадинова.

Експертите припомниха, че всяка година по география има доста слаби оценки, но винаги има и много желаещи.

Министърът обаче защити зрелостниците и каза, че "децата не са неграмотни".

"Тази година има много по-добри резултати по български език и литература на държавните зрелостни изпити в сравнение с предишни години", подчерта тя. Според нея децата вече са започнали да пишат, а не само да отговарят тестово.

Тя даде за пример малко статистика, като посочи, че тази година 28% от зрелостниците не са писали текст за разлика от предишни години, когато техният процент е бил 50%.

По-висок процент са отговорили вярно на въпроси, свързани с правопис и граматика, а по-малко на въпросите, свързани с пунктуационната норма. Въпросът с най-висока успеваемост е свързан с фразеологични съчетания, заяви Евгения Костадинова.

"Вървим всяка следваща година към все повече работа с текст, четене, тълкуване, анализиране на информация", похвали се Костадинова.

Експертите отчитат ръст на по-високите резултати по математика, философия и философския цикъл. Според нея високите резултати по философия се дължат на по-добре подготовка на зрелостниците.

Общият успех на зрелостниците по БЕЛ за тази година е добър 4,26, а миналата година той е бил добър 4,18.

100 ученици имат по две пълни пълни шестици по всички предмети на двете матури, а 1387 имат по две слаби оценки.

Сред училищата с най-висок успех и на двата зрелостни изпита са Американският колеж, 91-ва немска езикова гимназия "Проф. Константин Гълъбов" и 164-та испанска езикова гимназия "Мигел де Сервантес".

Водещи

Най-четени