Как се промениха потребителските навици в Япония след земетресението 13.06 | 15:35

Японците искат здравословни продукти, пестят ток и вода

От Нели Минчева

Три месеца след тройната катастрофа в Япония – силно земетресение, огромни вълни цунами и свръхрадиация – вероятно не е изненадващо, че нагласите към потреблението в страната са се променили.

На първо място разбира се остават притесненията, свързани с радиацията, прекъсванията на тока и възможността за още земни трусове. Но въпреки всичко хората реагират с надежда и дори убеденост, че Япония ще се възстанови, като в същото време преосмислят начина, по който пазаруват.

Направени изследвания показват, че японците се интересуват от по-устойчиво потребление – искат да купуват стоки, в които най-общо казано има някаква мисъл при производството, които са здравословни и които спомагат за националното и лично възстановяване, пише американското издание AdAge.

Според проучване на маркетинговата агенция McCann Worldgroup, осъществено в края на май, 77% от жителите на Япония заявяват, че активно търсят в магазините продукти на компании, за които е известно, че са се включили в усилията за оздравяване на икономиката, или пък такива продукти, които биха помогнали за подобряване стабилността на съответното домакинство.

Освен това японците целенасочено се лишават от различни удобства, за да са в помощ на страната си и на останалите хора, живеещи в нея. Така например 75% използват по-малко електричество, 72% пестят вода, а 68% се стремят към "зелени" алтернативи на досегашното си всекидневно потребление.

Всичко това е част от една по-обща картина. Запитаните са на мнение, че гражданите (70%) и частният сектор (63%) са отговорни за възстановяването в по-голяма степен, отколкото е правителството. А цели 93% посочват, че желаят не само да се справят с разрушенията, а и да постигнат по-стабилен начин на живот.

На фона на тези нагласи някои бизнес ниши се намират в по-добри позиции отпреди. Производителите и търговците на велосипеди вероятно постигат по-силни резултати, тъй като много хора предпочитат да се движат по този начин, за да пестят бензин или за да избягват зависимостта си от метрото, което често спира заради прекъсванията на тока.

Има обаче и хора, които не могат да се спрат на такава алтернатива, защото работят прекалено далече от дома си. Именно по тяхното поведение пък се съди за променения стил на пазаруване. И преди, и след бедствията в Япония един от най-предпочитаните начини за покупка на ежедневно необходимите продукти е на отиване или на връщане от работното място. За разлика от американците, които са свикнали да пътуват до мола с колата си, японците купуват преди качване и след слизане от метрото. За целта навсякъде край метростанциите има изградени множество търговски площи.

Новото сега е, че хората прекарват там много по-малко време. Пазаруват по-бързо, купуват по-малко неща, след по-внимателен подбор. Все по-масова е станала практиката пазаруващият да използва като асистент мобилния си телефон. Освен да преценяват съответната стока на рафта в магазина, японците все по-често сканират характеристиките ѝ, сравняват цените в интернет, четат потребителски мнения онлайн.

Ако са доволни от намерената информация, си тръгват от търговския обект като купувачи. Ако не са, купуват или от друго място, или онлайн. В резултат електронната търговия се е увеличила с около 20% спрямо началото на месец март, сочи проучването.

Има и определени продуктови категории, към които има рязко нараснал интерес. Сред тях е бутилираната вода, тъй като жителите на Токио и други райони избягват да ползват чешмяна вода поради информациите, че в нея има високи нива на радиация. Повишили са се и продажбите на системи за домашно филтриране на водата.

Най-голямата японска компания за търговия на дребно – Aeon – "улови тренда" за задържане на потребителите у дома им, включително и на тези, които преди често са излизали вечер. Фирмата продава храна в нови "семейни опаковки", съдържащи различни полуготови месни комбинации, подходящи за двама или трима души. Наблюдавайки големия успех на новите разфасовки, редица други супермаркети вече предлагат същия продукт.

Освен всичко друго, хората не желаят да купуват храна, ако на опаковката ѝ няма много подробна информация за мястото, където е произведена. Целта е по всякакъв начин да се избягват продукти, произлизащи от местности в близост до засегнатите от радиацията региони. В същото време обаче има и инициативи за подпомагане на производителите от тези региони. Макар и малко на брой, съществуват търговци, които изкупуват продукция от посочените местности, за да изразят своята подкрепа и вяра.

Изглежда, че здравословното хранене масово интересува потребителите и търговски вериги като Aeon и Seiyu Walmart пускат цели гами от органични хранителни продукти.

Също така японците казват, че искат да бъдат "ангажирани". Проучването на McCann Worldgroup показва, че над 60% от хората искат "да бъдат част от споделения процес за развитие на продуктите и услугите", които ползват. Вероятно най-вече заради недоволството срещу енергийната компания TEPCO, оператор на авариралата централа във Фукушима, и недостига на електричество, японците сега са много по-внимателни към корпоративните изявления и проучват из основи какво се крие зад офертите на стоки и услуги.

"Често ме питат дали нещата (в Япония) идват по местата си и моят отговор е: 'Възстановяват се, да, но промените едва сега започват'", коментира в резултат на всичко това представителят на маркетинговата компания.

Водещи

Най-четени