Защо хората предпочитат да пазаруват онлайн? 11.10 | 09:25

Съветите на маркетолога Ева Вучева за успешен онлайн бизнес

От Георги Георгиев

Защо хората предпочитат да пазаруват онлайн? На този и на редица други въпроси относно онлайн търговията и нейното бъдеще се опита да отговори Ева Вучева – специалист по дигитален маркетинг и един от презентаторите на тазгодишната конференция Digitex. iNews беше медиен партньор на събитието. 

Основните причини, които правят онлайн магазините привлекателно място е, че те винаги са отворени и в тях можем да намерим голям избор на продукти, които иначе не са достъпни на реалните места.

По-важната причина обаче е, че интернет пространството ни предлага много повече информация и различни мнения за стоките, отколкото можем да намерим в реалния свят, коментира Вучева. Статистиката сочи, че 82% от потребителите, които пазаруват онлайн, търсят информация за продуктите си предварително.

Обсъжданите в мрежата продукти биват връщани в много по-малка степен от останалите, като при стоките с над 25 коментара се връщат 40% от закупените стоки.

Всичко това прави онлайн търговията занимание, което определено има бъдеще.

Днес Европа е най-големият пазар на електронна търговия в света с около 2,2 млрд. долара оборот за 2010 г. На второ място са САЩ с 2 млрд. долара. Данните сочат, че повечето хора пазаруват различни неща на различните места – това, което купуват онлайн, не го купуват офлайн и обратно.

Макар създаването на онлайн магазин изглежда лесно отстрани, до довеждането на начинанието до успех никак не е проста работа, коментира Вучева. Зад всеки успешен онлайн магазин стои внимателно детайлно планиране и стройна и сложна организация, при която огромният брой потенциални проблеми бива намален до минимум.

Ето няколко съвета, които Вучева даде на начинаещите и напреднали онлайн предприемачи. Част от тях са универсални за всеки вид бизнес, при който се работи с клиенти:

- Видеоматериалите в сайтовете от ключово значение – според последни проучвания тяхното наличие намалява два пъти броя на хората, които си тръгват от магазина, без да извършат покупки. Добър пример е онлайн бутикът на French connection във УouТube. Той отбелязва средно 30% повече продажби, отколкото в официалният онлайн магазин на компанията. Този канал подобрява search engine оптимизацията на сайта и продуктите на марката и е добър безплатен канал за рекламиране.

- Използвайте възможностите на социалните мрежи - все по-честа тенденция в онлайн пазаруването е чатът на живо или разговорът през Skype. Това са добри инструменти, а инвестициите в тях се възвръщат с около 300% на година. Друг вариант е Facebook тагът, в който клиентите ви могат директно да пишат.

- Винаги компенсирайте недоволните си клиенти по някакъв начин – било то с ваучер, безплатна доставка или дори малък подарък. За тази цел е много е важно в отдела за връзки с клиентите да работят добре тренирани професионалисти.

 - С развитието на бизнеса ви поръчките ще се увеличават - това, разбира се е целта, но не забравяйте и че ще усложнява работата и може да доведе до сериозни проблеми, ако не е изградена солидна система за поръчки и доставки. Затова е важно още от самото начало да заложите на инструменти, които да свързват автоматично онлайн магазина със склада и със системата за фактуриране. Колкото по-добре обмислена е системата ви за доставки от самото начало, толкова по-лесно ще ви бъде, когато разширите бизнеса си.

- Продуктите на сайта ви трябва да бъдат добре подбрани. Онлайн търговията е благодатна, защото ви позволява в реално време да следите това, което се продава и ако изникне проблем (например с висока цена) лесно да го отстраните. При нея няма да има нужда от извършване на трудо- и времеемки процедури като инвентаризация.

- Важно е и как ще изглежда сайта. Повечето сайтове за продажба на стоки от една категория (например дрехи) изглеждат по сходен начин, тъй като времето е доказало, че дадената визия продава. Продуктовата страница трябва да е максимално изчистена, за да въздейства образът на продукта. Преди да започнете работа по сайта си вижте лидерите и направете usability тест след приключването му.

- Правете редизайн на сайта си най-малко веднъж на 2 години - според Ева Вучева това е максималният период, при който можете да не пипате нищо по него. Данните сочат, че средното време между регистрацията на потребителя в онлайн магазин и първа му покупка е 30 дни, а между нея и втората покупка – 14 дни. Първият пик в продажбите на успешните магазини е на шестия месец, а вторият – на 18-я. Добре е да обновявате сайта поне веднъж на година, съветва Вучева.

- Онлайн търговията ви дава възможност да отправяте персонални предложения към отделния потребител. Според Forester Research персонализацията личното внимание към клиента, увеличава приходите с 47% и броя на продадените продукти с 27%.

- Хората в България все още не пазаруват през телефоните си, но това не означава, че не трябва онлайн магазинът ви да няма видимост през тях. В бъдеще системата за пазаруване през мобилните устройства ще се развие, а дотогава клиентите ви най-малкото ще могат да разглеждат и коментират продуктите през смартфона и таблета си.

"Днес може да възприемаме смартфона, персоналния компютър, телевизора и магазина като различни по своята същност медии. До няколко години обаче всички тези канали ще се слея в едно и ще придобият подобна функционалност. Затова е важно да сте на всички тези места”, коментира в заключение Вучева.

Водещи

Най-четени