Google, Facebook и Yahoo разкриха мащабите на шпионажа на профили 04.02 | 11:26

Водещи корпорации вече ще публикуват данни за броя на запитванията, отправени от щатските служби за сигурност

От Георги Георгиев

Няколко водещите щатски интернет компании публикуваха интересна статистика, която показва колко запитвания за шпионаж са получили от щатските тайни служби.

Гигантите Google, Yahoo, Facebook, Apple, Mircosoft и LinkedIn изнесоха в публичното пространство данни за броя на потребителите, чиито профили са представлявали интерес за служителите на Агенцията за национална сигурност (NSA) и ФБР. Въпросната информация е била изисквана в съответствие с административната призовка National Security Letters (NSL) и Закона за чуждестранното разузнаването (FISA).

От статистиката разбираме, че властите са поискали информация за между 9000 и 10 000 потребители на Google през първите 6 месеца на 2013 г.. За предходните месеци бройката е била между 12 000 и 13 000 абоната.

Facebook съобщиха за между 5 000 и 6000 искания за информация за потребителите на мрежата през първите 6 месеца на 2013 г. и за още между 4 000 и 6 000 за предходни месеци.

Най-много запитвания обаче са получили Yahoo!. Ръководството на гиганта твърди, че му е поискана информация за между 30 000 и 31 000 акаунта на абонати, които съставляват 0.01% от общия брой потребители.

Досега на американските интернет компании им бе забранено да публикуват подобен род информация. Ново споразумение между част от споменатите компании и американското правителство обаче направи възможно оповестяването на данните за следените потребители. С ходове като този корпорациите се надяват да възвърнат доверието на клиентите си, че са способни да гарантират неприкосновеността на личната им информация.

"Публикуването на тези числа е стъпка в правилната посока и говори в полза на желанието ни за реформа, което обявихме заедно с другите компании миналия декември", коментираха от Google в блог постинг. "Но продължаваме да вярваме, че нужна още прозрачност, за да може всеки да разбере как работят законите за наблюдение и да реши дали те служат на обществения интерес или не".

През последните месеци технологичните компании от Силициевата долина се обединиха в усилията си да притиснат властите в създаването на нови стандарти, гарантиращи повишена прозрачност. Искането им дойде в следствие на скандалните разкритията на бившия сътрудник на NSA Едуард Сноудън, от които се разбра, че службите редовно черпят информация от потребителските акаунти на големите щатски интернет компании.