НКЖИ и БДЖ "Пътнически превози" се сливат? 08.10 | 17:56

Това може да се случи още от 1 януари догодина, смятат железничари

От Елица Елефтерова

Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и БДЖ "Пътнически превози" може да се обединят. Това евентуално ще се случи след промени в Закона за железопътния транспорт*, публикувани за обществено обсъждане на сайта на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

Възможно обединение на трите дружества - НКЖИ, БДЖ "Пътнически превози" и БДЖ "Пътнически превози, които ще продължат да съществуват самостоятелно, но ще бъдат под една шапка. Това заяви председателят на Съюза на българските железничари Петър Бунев пред Econ.bg. Така според него, ще могат да се управляват по-ефективно.

Очакваното обединение може да се случи съвсем скоро, бързо да мине на първо и второ четене през парламента и още от 1 януари 2013 година да влезе в сила. Според Бунев е съвсем реалистично трите дружества да бъдат обединени под шапката на един Холдинг "Железници".

Той посочи, че това е добре позната практика в Западна Европа - Германия, Австрия и Франция.

Не е ясно каква точно ще бъде съдбата на товарните превози, посочи Бунев и допълни, че дружеството най-вероятно  първо ще бъде приватизирано, а след това ще премине като отделно дружество под същата шапка, под която ще са и "Пътнически превози” и НКЖИ.

"Товарни превози" няма нищо общо с държавата, за да преминева под една шапка с НКЖИ и с "Пътнически превози", опонира генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев.

Според него обединението на дружествата категорично означава разпадане на Холдинг БДЖ. Той заяви, че с промяната на закона НКЖИ ще може да стане превозвач. За целта, след като бъдат приети промените в закона, компанията ще вземе лизенз за извършване на пътнически и товарни превози, за да стане оператор.

Идеята на подготвяните промени, според Ламбрев, е да бъдат взети от Европейския съюз средства, с които да се подмени с нов подвижният състав на железниците.

Председателят на Съвета на директорите на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров отказа коментар с аргумента, че никой не го е известявал за подобни подготвяни промени в закона.

Преди 2002 г. НКЖИ и БДЖ бяха една компания. С промени в Закона за железопътния превоз бяха разделени дейностите по инфраструктурата и превозите.

* Промените в закона предвиждат в чл. 10 "когато управител на железопътна инфраструктура е и железопътен превозвач, той отделя сметките си за дейността като управител на железопътната инфраструктура от сметките си за дейността като железопътен превозвач в съответствие с действащото счетоводно законодателство".

Водещи