Храните поскъпват с 30-40%, докато стигнат до масата ни 20.10 | 09:00

Големите вериги подбиват цените на малките

От Теодора Пенева

Производителите продават продуктите си с надценка от 10-12% от тяхната себестойност. Търговците добавят към това  още 20-25% марж и така се образува крайната цена, на която си купуваме стоките от магазина.

Това показва проучване на Econ.bg, което обхваща пет основни хранителни продукта: хляб, краве сирене, слънчогледово олио, свинско месо и яйца.

По веригата обаче произтичат различни проблеми, свързани с определянето на надценките на храните. Първият е на ниво производител-търговец.

От хранителните вериги са установили, че цена, която им се предлага за един продукт, е с около 20% по-висока от първоначално договорената. Затова се пазарят за много по-ниска надценка.

По-големите вериги притискат производителите за много ниски доставни цени, което подбива пазара на по-малките.

Мнението на производителите пък е, че търговците буквално извиват ръцете им, що се отнася до договаряне на цени.

Не може да се направи точна оценка на ефекта от замразяването на цените на основните хранителни продукти това лято, но по всяка вероятност то е допринесло за наблюдаваната стабилност на пазара и за избягването на спекулативно покачване на цените, изпреварващо реалния ръст на разходите за производство. Това посочват от Министерството на земеделието и храните (МЗХ).

Водещи

Най-четени