306 билборда в София трябва да бъдат премахнати 18.12 | 10:56

За тази година кметът на София е подписал актове по наредбата за рекламата за 569 820 лв.

От Кремена Бедерева

Общо 306 билборда в София трябва да бъдат премахнати от общински терени до началото на следващата година, сочи проверка на дирекция "Контрол по строителството" и на Столичния инспекторат, научи БТА.

Мащабната проверка на двете служби обхваща втора, трета и четвърта градски зони. Това са главните градски булеварди и пешеходни оси извън центъра, както и 12 от площадите в по-широкия център, парковете, градините и традиционно озеленяване в общината, разположени в тази територия, както и селищата и вилните зони от околоградските райони и главните входно-изходни магистрали в София.

Проверката е извършена на база подадената информация от "ГИС-София", която е по данни от 2010 г. и 2009 година, съпоставена с действителната обстановка. Обхватът на проверката е бил на съществуващи билбордове от 9 до 12 кв. м, които са разположени на места, извън определените места в конкурса за отдаването на части от общински терени за разполагането на рекламни елементи.

Във втора и трета градски зони е имало информация за 109 билборда, но е установено, че 26 вече не съществуват, а за останалите 83 са съставени констативни актове от страна на "Контрол по строителството" на 18-те фирми - собственици на съоръженията.

Актовете вече са връчени на фирмите и от началото на следващата седмица започва да тече 15-дневният срок за доброволно премахване на рекламните елементи. При неизпълнението му ще се съставят актове за всеки един от останалите рекламни елементи, като размерът на всеки от тях може да е от 10 хиляди до 50 хиляди лева според действащата в момента наредба за рекламата в София.

По основните входно-изходни булеварди и градски магистрали според предварителната информация е имало 265 билборда, като на място е установено, че 24 вече не съществуват. Съставени са констативни актове на 27-те фирми, които са собственици на съоръженията и предстои връчването им, след което отново ще има срок за доброволно премахване, обясниха експерти.

Част от билбордовете трябва да се премахват и заради големината им. В попадащите във втора зона главни градски булеварди и пешеходни оси, както в основните столични площади, паркове и градини извън идеалния център не трябва да се разполагат рекламни елементи с площ повече от 4 кв. м., а жилищните квартали, селищата и вилните зони рекламните елементи не трябва да са по-големи от 9 кв. м.

От Столичния инспекторат съобщиха за БТА, че до момента са премахнати други общо 24 рекламни елементи от Южния парк, градинката до НХГ, градината "Кристал", пред НДК, пл. "Св. Неделя" и парка "Заимов".

По думите на началника на отдел "Контрол по рекламата" в инспектората Иво Пенев до октомври от различни общински терени са били доброволно премахнати 426 рекламни и информационни елемента. Последните премахнати фирмени указателни табели и надписи са от сгради в реконструирания участък от бул. "Цар Освободител".

Между "Орлов мост" и СУ вече са свалени 17 подобни елементи. Инспекторатът проверява в момента и рекламните и информационни елементи в автомивки, автокъщи и частни дворове. Вече е извършено пълно заснемане в два столични района - "Младост" и "Люлин", а до края на годината ще приключи заснемането и в останалите райони.

При всеки от случаите ще се проверя дали поставеният рекламен или информационен елемент има наличната и задължителна по наредба документация. Столичната община ще направи и план-схема за разполагането на рекламните елементи тип "хоругва" - малките пана, изработени от винил и обикновено прикачвани към стълбовете с тел.

Те са един от най-евтините начини, което ги прави предпочитани за определени видове услуги и забавления. За тази година инспекторите са глобили с по 10 лева притежателите на 700 елемента тип "хоругва". Съставени са и 21 акта за поставени неправомерно хоругви върху цели групи от стълбове на уличното осветление.

За да се въведе ред в поставянето на този тип реклама от направление "Архитектура и градоустройство" на Столичната община ще предложат план-схема за възможните места за такива елементи. В нея влизат булевардите "Ал. Малинов", "Арсеналски", "В. Левски", "Ген. Д. Николаев", "Др. Цанков", част от "Евлоги и Христо Георгиеви", "Ломско шосе", "М. Еминеску", "П. К. Яворов", "Н. Вапцаров", "Св. Наум", "Скопие", "Ситняково", "Т. Александров", "Ботевградско шосе", "Царица Йоана", както и улиците "202", "Бяла черква", "Ген. Й. Гурко", "Цар Шишман", "Фр. Нансен" и "Х. Ибсен".

По този начин контролът ще стане по-ефективен, смятат вносителите. Всеки елемент, поставен на друго място ще е незаконен. За тази година кметът на София е подписал актове по наредбата за рекламата на стойност 569 820 лева. Почти всеки от издадени актове се обжалва пред Административния съд.

Водещи

Най-четени